سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

عماد صفی یاری

مرگ پسر بچه ای در اواخر بازی پرسپولیس صنعت نفت آبادان در ورزشگاه آزادی، شوک دیگری را به فوتبال دوستان پس از خود سوزی و مرگ دختر آبی وارد کرد. در مورد حادثه برق گرفتگی تمام دیروز را فکر کردم و نتیجه را به عرض می رسانم:

  

1- قطعا اینکار اهمال بوده و علاوه بر مجریان (برقکار و نصاب داربست)، ناظر یا ناظرینی که قاعتا باید وجود داشته باشند تا از نظر فنی کار را تایید کنند نیز مقصرند.

2- دلیل این همه اهمال چیست؟

الف- نا وارد بودن مجریان (برقکار و نصاب داربست و ...). در واقع بسیاری از کارهای فنی در کشورمان بدست کسانی انجام می شود که بدرستی آموزش ندیده اند و در واقع به شیوه استاد-شاگردی کاری را فرا گرفته اند.

ذکر این نکته به منظور بی اهمیت جلوه دادن تجربه استادکاران نیست چرا که شخصا استادکارانی در زمینه های برق و تاسیسات و حتی ساختمان دیده ام که به راحتی بر سر مسایل فنی با مهندسان با تجربه مباحثه می کنند و خیلی از اوقات هم حق با آنهاست اما نکته مهم آن است که بسیاری از شاگردها به اندازه کافی شاگردی نکرده اند و ناگهان تصمیم به جدا شدن از استاد خود گرفته و مستقلا به اجرای امور فنی می پردازند. اینگونه افراد به سبب اینکه فوت کوزه گری را نیاموخته اند به هنگام قیمت دادن، قیمتی بسیار پائین تر از استادان مجرب می دهند و بسیاری از کارفرماها نیز به طمع سود بیشتر کار را به اینگونه افراد می سپارند. بدیهی است مجری بی لطلاع، بصورت غیر عمد دچار اهمال کاری می شود.

ب- متاسفانه برخی از افراد جامعه دچار بی مسئولیتی شده اند. یعنی طرف با اینکه می داند فلان مورد اشتباه است و برای دیگران ایجاد خطر می کند، عمدا از کنار آن می گذرد تا انرژی یا پول کمتری هزینه نماید. برای مثالل: لوله کشی که متوجه می شود در نصب لوله فاضلاباشتباه کرده اما برای اصلاح اشتباه، بایستی چند روز بیشتر کار کند و چون مجموعه نصب لوله های فاضلاب را کنتراتی برداشته است، با خود فکر می کند اصلاح این مشکل باعث ضرر دادن در کار می شود پس صدایش را در نمی آورد و مهندس ناظر تاسیسات به علت اینکه مبلغی را که بابت نظارت دریافت کرده در قبال زحماتش اندک می داند لذا وقت مورد نیاز را برای بازدید کامل کارهای  انجام شده نمی گذارد و مشکل را نمی بیند و یا حتی مشکل را می بیند ولی به خاطر دوستی و رفاقت با مجری بر روی آن چشم می بندد و چند ماه بعد مصرف کننده بیچاره دچار مشکل می شود در حالیکه اگر بخواهد از طریق قانونی شکایت کند، باید هزینه و وقت زیادی را صرف کند و معلوم نیست بتواند مجری و مهندس رامحکوم کند. به هر حال  اینگونه افراد را جانی و جنایتکار می دانم.

ج- متاسفانه بسیاری از دانشگاههای ما در چند سال گذشته فقط به دنبال جنبه اقتصادی آموزش بوده اند و روی جنبه های علمی و عملی آموزش کمتر هزینه و دقت صرف کرده اند که حاصل آن پرورش مهندسان و تکنسین های بی سواد شده و این افراد در جاهایی به عنوان مجری یا ناظر فنی مشغول به کار می شوند و به علت ندانستن، شبیه گروه الف دچار اهمال می شوند.


حال برای بهبود این اوضاع چه باید کرد:

1- آموزش فنی کاران و اهدای مدارک مرتبط

2- الزام پیمانکاران به واگذاری کار به مجریان مجرب

3- نظارت بیشتر بر کارهای انجام شده توسط مهندسین مجرب و مسئول

4- برخورد قاطع و بدون کمترین تخفیف با اهمال و اهمال کاری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد