سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

همه چیز درباره عفونت گوش

عفونت گوش یکی از شایع‌ترین نوع عفونت‌ها است که به دو صورت عفونت گوش میانی و التهاب خارجی خود را نشان می‌دهد. عفونت گوش در میان کودکان به مراتب بیشتر از بزرگسالان است و شاید کامل نبودن سیستم ایمنی بدن، دلیل اصلی شایع بودن این عفونت در میان کودکان باشد.

بجز عوامل ویروسی و باکتریایی، علایم شایع دیگری نیز باعث ایجاد التهاب در گوش میانی و خارجی می‌شود که همراه با راههای پیشگیری و درمان، در ادامه مطلب به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
  ادامه مطلب ...

شارژ ابتدایی ۱۲ ساعته باطری غلط است!

در دنیای باطری‌ها چندین فناوری وجود داشته که هر یک جای خود را به تکنولوژی‌های جدید داده‌اند و منسوخ شده‌اند. مهمترین نسل‌هایی که در دنیای وسایل الکترونیکی شایع بوده‌اند به این شرح است. 

شارژ ابتدایی ۱۲ ساعته باطری غلط است!

الف) باطری‌های نیکل کادمیوم

اینها در واقع اولین نسل تجاری باطریهای با تولید انبوه در ابزارهایی مانند موبایل و نوت بوک بودند. علامت مشخصه آنها این است که روی باطری Ni-Cd و یا خود کلمه نیکل - کادمیوم قید شده است. در دفترچه مشخصات هم عینا نوع و توان باطری قید می‌شود. این نوع باطری‌ها اکنون منسوخ شده اند. در واقع این باطری‌ها بودند که اولا شارژ ابتدایی ۱۲ ساعته نیاز داشتند و ثانیا هر بار باید تا انتها تخلیه می شدند تا شارژ مجدد موجب از بین رفتن سلولها نشود. تقریبا ۵ سالی می‌شود که دیگر این نوع باطری‌ها به دلایل مختلفی کنار رفته اند و در محصولات جدید به هیچ وجه کاربردی ندارند.

ب) باطری‌های یون لیتیومی

اینها نسل دوم تجاری باطری‌ها در دستگاه های الکترونیکی بودند. علامت مشخصه آنها کلمه Li-On روی بدنه باطری و دفترچه مشخصات محصول است. این باطریها کماکان در موبایل و نوت بوک کاربرد دارند اما آنها هم با نسل جدیدتر در حال تعویض هستند. کارکرد صحیح این باطریها موجب شده که نیازی به شارژ ابتدایی ۱۲ ساعته ندارند و همچنین کاملا برعکس باطریهای نسل قبلی به هیچ وجه نباید تا سر حد تخلیه شدن کار کنند. باید در حد ۱۰ درصد شارژ باقیمانده مجدد شارژ شوند و سپس تا ۱۰۰ درصد مجددا شارژ گردند.

ج) باطری‌های لیتیوم پلیمری

اینها نسل روز باطریها هستند که علاوه بر محدودیتهای کمتری که دارند ایمنتر و سبکتر هستند. علامت مشخصه آنها کلمه Li-Po یا Li-on-Po است. در دفترچه مشخصات محصول هم عینا نوع باطری با عبارت لیتیوم پلیمری یا کاملتر آن یون لیتیوم پلیمر قید می‌گردد. این نوع باطری‌ها نه تنها شارژ ابتدایی ۱۲ ساعته نیاز ندارند بلکه هیچ محدودیتی در کاربرد هم ندارند. مهمترین علامت مشخصه اینکه دستگاه شما دارای این نوع باطری است آن است که در زمان اتصال به کامپیوتر با پورت USB شارژ شود.

چون این باطریها نیازی نیست هر بار تا ۱۰۰ درصد شارژ شوند سازندگان امکان شارژ با USB را در آنها قرار داده اند تا عمر باطری بهتری داشته باشند. خوب در حال حاضر هر دستگاه الکترونیکی که بخرید به احتمال ۹۹٫۹ درصد فاقد باطری نوع اول است که باطری نیکل کادمیومی بود. پس عملا شارژ ۱۲ ساعته کاملا منسوخ و یک سنت پارینه سنگی است که کماکان در دهان افراد در حال گردش است.

منبع: جام نیوز

تفاوت بین پرفیوم، ادو پرفیوم، ادو تویلت و ادوکلن در چیست؟


 

تفاوت بین این عطرها فقط در میزان غلظت اسانس های روغنی آن­ها است. در واقع هر چه غلظت ترکیبات عصاره محصولی پایین­تر باشد، ماندگاری رایحه­ی آن نیز کمتر خواهد بود.
غلیظ ترین عصاره، پرفیوم (Perfume) است که با غلظتی بین 15 تا 40 درصد، خالص­ترین و ماندگارترین بوهاست و البته گران­ترین نوع عطر نیز می­باشد.
در مرحله­ی بعد، ادوپرفیوم (Eau de Perfume) قرار دارد که غلظت آن در حدود 7 تا 15 درصد است. این نوع عطر به علت ماندگاری نسبتاً بالا و قیمت مناسب، رایج ترین نوع در بین مصرف کنندگان است.
ادوتوالت (Eau de Toilette) با غلظتی در حدود 1 تا 6 درصد، از بوی ملایمی برخوردار است که مانگاری آن چندان بالا نیست و شاید مجبور شوید در طول روز چندین مرتبه از آن استفاده نمائید.
ادوکلن (Eau de Cologne) نیز همچون ادوتوالت بویی ملایم دارد و تقریباً به همان اندازه هم ماندگاری دارد.
افترشیو (Aftershave) های مورد استفاده آقایان به علت اسانس روغنی کمتر، مانگاری کمتری به نسبت به ادوتوالت و ادوکلن دارند

چرا عطرها در برخی از افراد ماندگاری بیشتری نسبت به بقیه دارند؟
به طور کلی افرادی که پوست چربی دارند بوی عطر آن­ها نسبت به اشخاصی با پوست خشک ماندگاری بیشتری دارد چرا که پوست چرب به طور طبیعی مرطوب است و رطوبت موجب نگهداری و ماندگاری بیشتر رایحه عطر می­شود.

برای ماندگاری بیشتر بوی عطر چه باید کرد؟


ماندگاری عطر با توجه به خشک یا چرب بودن پوست، در افراد مختلف متفاوت است. سعی کنید استفاده از عطر را در طول روز تجدید کنید. کارشناسان توصیه می­کنند عطر را به پشت گوش­ها و گردن خود بزنید و مقدار کمی نیز بر روی پوست بدن­تان استفاده کنید. این کار باعث می­شود بوی عطر شما پخش شده و دیرتر از بین رود. یک اسپری کوچک بر روی موها می­تواند کمک کند بوی عطرتان برای تمام طول مدت روز باقی بماند.
چگونه از فاسد شدن سریع عطر جلوگیری کنیم؟
شیشه عطر را در محلی خشک و خنک و دور از پنجره و نور خورشید نگه دارید چون که نور خورشید می­تواند ترکیبات عطر را از بین ببرد. به طور کلی برای اینکه بطری عطر عمر بیشتری داشته باشد، پیشنهاد می شود آن را همیشه درون جعبه­اش نگه داری کنید.

ادامه مطلب ...

ملانصرالدین و دود کباب

 فقیری از کنار دکان کباب فروشی می گذشت. مرد کباب فروش گوشت ها را در سیخ ها کرده و به روی آتش نهاده باد می زد و بوی خوش گوشت سرخ شده در فضا پراکنده شده بود. بیچاره مرد فقیر چون گرسنه بود و پولی هم نداشت تا از کباب بخورد تکه نان خشکی را که در توبره داشت خارج کرده و بر روی دود کباب گرفته به دهان گذاشت.
 
ادامه مطلب ...

امیرکبیر

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- 163 سال پس از قتل میرزا تقی خان امیر کبیر همچنان می توان از او یاد کرد چرا که در تاریخ دراز دامن این سرزمین، شمار رجالی از این دست شاید به تعداد انگشتان دو دست نرسد چندان که مهدی بامداد نویسنده «شرح حال رجال ایران در قرون 12 و 13 و 14هجری قمری» می نویسد: «هر چه بیشتر در کارنامه رجال خود می نگریم به این نتیجه نزدیک تر می شویم که به استتثنای چند نفر، نیست در شهر نگاری که دل از ما ببرد» و امیر کبیر یکی ازاین استثناهای تاریخ ایران است که به رغم دوران کوتاه صدارت، منشا خدمات بسیار شد. چندان که  می توان او را معمار توسعه ایران لقب داد.
  ادامه مطلب ...

میلاد

میلاد پیامبر رحمت حضرت خاتم مبارک باد

دارچین

دارچین بعد از فلفل و زردچوبه یکی از پرمصرف‌ترین ادویه معطر و مطبوعی است که طعم آن ابتدا در دهان ملایم و کمی شیرین و بتدریج تند و سوزاننده می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها کنجکاوند که بدانند این گیاه چه خواص متمایزی دارد.

در برخی گیاهان ترکیباتی وجود دارد که می تواند سبب افزایش میل جنسی شود که البته قدرت اثر این گیاهان به میزان و دفعات مصرف آن بستگی دارد.

  ادامه مطلب ...