سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

گیربکس های اتوماتیک

 با پیشرفت علم و تکنولوژی و نیاز روز افزون خودرو‌ها به بهینه سازی و بازدهی بالاتر، مدام تکنولوژی‌های تازه‌تر در زمینه جعبه دنده‌های اتوماتیک در حال عرضه هستند که بسیاری از این تکنولوژی‌ها بر اساس همین نوع جعبه دنده‌های اتوماتیک ساده و با افزوده شدن چند قطعه مکانیکی و الکترونیکی و هیدرولیکی عمل کرده و بعضی از آنها از پایه و اساس با این گیربکس‌های اتوماتیک معمولی تفاوت دارند.   ادامه مطلب ...

جشن سده

جشن سده چیست؟

جشنی است باستانی که پارسیان در آبان روز (دهمین روز) از بهمن ماه با به پا کردن آتشی بزرگ  در محله که در جمع آوری هیزمش همگی مشارکت داشتند، بر پا می داشتند. گفته می شود این جشن به مناسبت پیدایش آتش صورت می پذیرد.

ابو ریحان بیرونی در رابطه با ارتباط جشن و عدد صد در کتاب التفهیم چنین می‌نویسد: « و نیز گفته‌اند که اندر این روز از فرزندان پدر نخستین (آدم) صد تن تمام شدند.» و گردیزی مؤلف زین‌الاخبار آورده: «سدة بزرگ، چنین گویند مغان که اندر این روز سد مردم تمام شده بود از نسل میشی و میشیانه و ایشان دو مردم نخستین بودند، چنانکه مسلمانان گویند آدم و حوا، مغان را آن دو تن بودند.» در برهان قاطع اشاره به آن دارد که واضع این جشن کیومرث است.

در چنین روزی فرزندان وی به صد تن رسیدند و چون بالغ شدند در شبِ این روز جشن گرفتند و همه را کدخدا کرد و فرمود که آتش بسیار افروختند و بدان سبب آن را سده گویند

  ادامه مطلب ...

درسی که فیل سیرک به کودک داد!

کودکی از مسئول سیرکی پرسید:

چرا فیل به این بزرگی را با طنابی به این  کوچکی و ضعیفی بسته اید؟ فیل میتواند با یک حرکت به راحتی خودش را آزاد کند و خیلی خطرناک است!

صاحب فیل گفت:

این فیل چنین کاری نمیتواند بکند. چون این فیل با این طناب ضعیف بسته نشده است.
 

ادامه مطلب ...

عشق پسر و هوس

پسر گفت:” هرجا می روم به یاد او هستم. وقتی می بینمش نفسم می گیرد و ضربان قلبم تند می شود. در مجموع احساس خوبی نسبت به او دارم و بر این باورم که می توانم بقیه عمرم را در کنار او زندگی کنم!”

پسری جوان که یکی از مریدان شیفته شیوانا بود، چندین سال نزد استاد درس معرفت و عشق می آموخت. شیوانا نام او را "ابر نیمه تمام” گذاشته بود و به احترام استاد بقیه شاگردان نیز او را به همین اسم صدا می زدند. روزی پسر نزد شیوانا آمد و گفت دلباخته دختر آشپز مدرسه شده است و نمی داند چگونه عشقش را ابراز کند!؟ شیوانا از "ابر نیمه تمام” پرسید:” چطور فهمیدی که عاشق شده ای؟!”
  ادامه مطلب ...

پول نفت و سهام را خوردم؟

در پی رد صلاحیت شدن افشین علا، شاعر معاصر
او شعر زیر را در کانال خود گذاشت:

لقمه های حرام را خوردم؟
یا که سهم امام را خوردم؟

از میان گناه های کبیر
روزه یا می؟ کدام را خوردم

شاید از دیدن شما از ترس
لال گشتم سلام را خوردم!

من که یک عمر ناسزا از خصم
 گوش کردم تمام را خوردم

شاعر انقلاب ماندم یا
گول پست و مقام را خوردم؟

 یا که در دولت امام زمان
پول نفت و سهام را خوردم؟

یا که وام هزار ملیونی
بردم و قسط وام را خوردم؟

زیر چتر خواص، پنهانی
 دسترنج عوام را خوردم؟

کارمند صدا و سیمایم
نان شعر و صدام را خوردم

گر زیادست وزن من، باشد!
مثل آدم غذام را خوردم

بر سر سفرهء خودم بودم
مگر اموال عام را خوردم؟

از من ارث پدر طلب دارید؟
من که ارث بابام را خوردم!

 روز و شب قرص می خورم از بس
 حرص و جوش نظام را خوردم

این همه انگ، پس چرا آخر
 عدم التزام را خوردم؟!

افشین علا

چرا اینقدر مردم از حقایق رویگردانند؟!

نشستم روی ساحل، حال دریا را نمیدانم!
من این پایینم و قانون بالا را نمیدانم !

چرا اینقدر مردم از حقایق رویگردانند؟!
دلیل این همه انکار و‌حاشا را نمیدانم!
  ادامه مطلب ...

LCD یا OLED؛ کدام تکنولوژی برای تلویزیون‌ها بهتر است؟

با منسوخ شدن تکنولوژی پلاسما، حالا LCD و OLED به تنها گزینه‌های موجود در تلویزیون‌های بالارده‌ی بازار تبدیل شده‌اند. حتماً می‌پرسید پس LED چه می‌شود؟ چیزی به نام تلویزیون LED وجود خارجی ندارد و این عبارت تنها یک حقه‌ی بازاریابی است و اگر فکر می‌کنید که صاحب یک تلویزیون LED در خانه‌تان هستید اشتباه می‌کنید. با زومیت همراه باشید تا ببینیم چرا محصولی به نام تلویزیون LED وجود ندارد و فرق بین LCD و OLED چیست.

 

ادامه مطلب ...