سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

درباره آنان که مقابل سفارت فرانسه شمع افروختند و آنان که انتقاد کردند



عصر ایران؛ جعفر محمدی - این روزها، رسانه ها و فضای مجازی پر شده است از انتقاد از کسانی که بعد از حملات تروریستی پاریس، به مقابل سفارت فرانسه در تهران رفته و با اهدای گل و روشن کردن شمع، با بازماندگان فاجعه تروریستی اخیر ابراز همدردی کرده اند.درباره آنان که مقابل سفارت فرانسه شمع افروختند و آنان که انتقاد کردند

خلاصه حرف منتقدان این است: چرا وقتی مردم سوریه ، عراق و لبنان بر اثر حملات تروریستی کشته می شوند، به مقابل سفارتخانه های این کشورها نمی روید و شمع و گل نمی برید ولی با کشته شدن فرانسوی ها، فوراً راهی سفارت این کشور می شوید و احساسات انسانی تان گل می کند؟!
  ادامه مطلب ...

داستان من و هویجی که پاک نشد (طنز)

فرزین پورمحبی/ ایسنا

من یک تئوری دارم به شرح ذیل دارم که اگر قسمت شود، تا همین عید امسال به قانون تبدیلش می‌کنم:

«کاری که نشده بیشتر دیده می شود تا آن کاری که شده!»

اما داستان و خاستگاهش هم این است:

اسمم فرزین است. بیست و هفت سال آزگار در کارخانه هویج پاک کنی در سمت سر هویج پاک‌کنی بدون هیچ عیب و ایراد و خبط و خطایی جان کندم و مخلصانه هویج پاک کردم. طی این مدت ذره ای از کارم کم نگذاشتم. به تصدیق همه در حال حاضر از بهترین پاک کنندگان هویج در کشور محسوب می شوم. اما... دریغ از آنکه کسی بهم بگوید: خرت به چند من؟ تشکر و قدردانی و تکریم و تشویق پیشکش! اصولا دیده نشده ام تا بخواهند همچین سوالی از من بپرسند. تا حدی که به‌تدریج - با کسب اجازه از آقای سارتر- داشتم به خودم و «اصالت وجودم» شک می کردم. حالا این را داشته باشید ...
 
ادامه مطلب ...

ممنوع التصویری باب اسفنجی!

اخیرا یکی از هفته نامه ها مدعی شده است که «بل و سباستین» ممنوع التصویر شده اند تا یک وقت با پخش این کارتون بچه های معصوم هوس نگهداری سگ نکنند؛ ما بعد از بررسی های بسیار طولانی به نتایج بسیار ارزشمندی رسیدیم و معتقدیم کارتون «شلوار مکعبی» و تمام شخصیت های کارتونی در این سریال بایستی برای همیشه ممنوع التصویر شوند.

 باب اسفنجی: وی در پوشش کارگری زحمت کش در یک رستوران، در حقیقت سعی در القای خوش مزه بودن همبرگرهای مک دونالد دارد. وی که کله ای مکعبی شکل دارد به هدف ورود مک دونالد در کشور در هر قسمت از خوشمزه بودن همبرگرهایش می گوید. کودکان معصوم با دیدن این کارتون روز به روز از کله پاچه و قرمه سبزی دورتر شده و دل به غذاهای اینچنینی می بندند.

علاوه بر آن باب اسفنجی که لقب «شلوار مکعبی» را نیز در محله دارد، قصد دارد اینگونه شلوارهای سخیف را مد کند. مضاف بر آن وی همواره «دراز آویز زینتی» می بندد.

از فسادهای اخلاقی نامبرده همین بس که با آنکه یک اسفنج است در رابطه ای خلاف قاعده با دختری که سنجاب است دوست شده است. وی با این اقدام خود قصد دارد روابط خارج از قاعده را ترویج دهد.

  ادامه مطلب ...

چرا توهین؟!!!

سلام

مدتیه که خصوصا تو فضای مجازی توهین به کسانی که مثل ما فکر نمی کنن بسیار شدت گرفته. مثلا اگه تو یه گروه مذهبی وارد بشین به لائیک ها فحاشی می کنن و اونا رو بیشعور می خونن، تو گروههای سیاسی غیر همفکرانشون رو احمق خطاب می کنن، تو گروههای لائیک مذهبی ها رو مورد شماتت و فحاشی قرار می دن و به تازگی هم خریداران خودرو داخلی خصوصا با استفاده از وام 25 میلیونی رو.

 


 

دوستان یه لحظه خواهشا بدور از هر گونه تعلق و تعصب فکر کنید. آیا اینکه توقع داشته باشیم همه مثل ما فکر کنن مثل ما زندگی کنن و همه مثل ما حرف بزنن خودخواهی نیست؟ چرا برای دیگران این حق رو قائل نیستیم که با نظرات ما موافق نباشن و مستقل از دیدگاههای ما دنیا رو ببینن.
عزیزانی که از دین اجباری گریزان و ناراحت هستن چرا سعی می کنن دیگران رو به بی دینی اجباری سوق بدن. اگه دین اجباری بده بی دینی اجباری هم بده. اگه شما یکسری مقدسات رو قبول نداری، نداشته باش به خودت مربوطه ولی حق نداری به مقدسات دیگران توهین کنی. چیزی که متاسفانه این روزها زیاد دیده میشه و طرف فکر میکنه روشنفکره.

عزیزان نقد یه اصولی داره که اصل اولش احترام به طرف مقابله. اگه شما از اول با بی حرمتی و بی احترامی در مورد چیزی که برای کسی محترمه شروع کنی، توقع داری طرف مقابل بشینه و منطقی به حرفات فکر کنه؟!!!
اگه فکر می کنی کسی اشتباه می کنه و می خوای اونو از اشتباه در بیاری راهش بی حرمتی و هتاکی نیست. باید با احترام فراوان و آرامش ویژه ودر شرایط مناسب (دقت کنید شرایط مناسب، مثلا وقتی که کسی با بی حرمتی یکی رو عصبانی کرده می تونی از فرد عصبانی انتقاد منطقی کنی و توقع داشته باشی با منطق به حرفات گوش بده و به اونا فکرکنه. باید صب کنی تا فضا مناسب بشه) شروع به نقد کنی.

دوست عزیزی که از خرید خودرو توسط مردم ناراضی هستی، حق نداری خریداران خودرو رو گوسفند و نفهم و بیشعور خطاب کنی. یه لحظه فکر کن شاید کسی بیکار باشه و مدتها دنبال کار، ولی موفق به پیدا کردن کار نشده و از طرفی سرمایه مناسبی هم جهت خرید یه خودروی مناسب دست دوم نداشته باشه. وقتی وام خودرو اعلام شده با فروش طلاهای زن و بچه اش و پرداخت پیش قسط، میخواد یه ماشین بخره که روش کار کنه و محتاج این و اون نباشه. آیا این آدم بیشعوره؟!!!!!!

منم با دوستانی که میگن به خودروسازها باید فشار بیاریم تا حقوق مردم رو رعایت کنن کاملا موافقم. متاسفانه خودروسازها ایرادات و اشکالات مدیریتیشونو پشت تحریم و تورم و ...پنهان کردن. متاسفانه قیمت خودروها بسیار بیشتر از ارزش واقعی اونهاست و کیفیتشون خیلی پائینه و عملا خدمات پس از فروششون فقط نمایشه. ولی چرا به هموطنانمون توهین می کنیم؟!!!! چرا شرایط سخت اقتصادی رو که مردم درگیر اون هستن در نظر نمی گیریم. چرابه خودمون اجازه می دیم به جای دیگران فکر کنیم و تصمیم بگیریم؟!!!!

همین رفتارها باعث شده تا در جامعه شاهد نفرت روزافزونی باشیم. مردم همدیگه رو نه تنها با مهربانی نگاه نمی کنن بلکه بعضا از چشمانشون خشم و غضب و نفرت می باره.


چشم ها را باید شست. جور دیگر باید دید.

شکوه زبان فارسی در شعارهای افغان ها

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- «به برگ کاج می‌نویسیم حدیث تلخ زابُل را/ به چالش می‌کشیم امروز سکوت ارگ کابُل را»

این، مَطلَع یک غزل یا سروده‌ای دیگر نیست. شعار دیروز مردم کابل در راه پیمایی اعتراضی به قتل 7 افغان متعلق به قوم هزاره (شیعه) است. به جنبه های سیاسی و قومیتی قضیه در این نوشته کاری ندارم و این که افغانستان همچنان درگیر پروژه «ملت» سازی است و افغان ها بیش از آن که افغانستانی باشند «هزاره»، «تاجیک» و«پشتون» و یکی دو قومیت دیگر هستند.

انگیزه این نوشته اما زیبایی شعاری است که افغان‌ها سر می‌دادند. باز نه به لحاظ مفهومی که از حیث واژگان. دوباره بخوانیم:
 
ادامه مطلب ...

عجایب هفتگانه

معلمی از دانش‌آموزان خواست تا عجایب هفتگانه جهان را فهرست‌وار بنویسند. دانش‌آموزان شروع به نوشتن کردند. معلم نوشته‌های آنها را جمع‌آوری کرد. با اینکه همه جواب‌ها یکی نبودند اما بیشتر دانش‌آموزان به موارد زیر اشاره کرده بودند: اهرام مصر، تاج محل، کانال پاناما، دیوار بزرگ چین و…
  ادامه مطلب ...

محاسبه‌میلیاردی‌امتیازات ازدست‌رفته پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیسی ها همچنان به داوری های صورت گرفته معترض هستند و اشتباهات داوری آنها را کلافه کرده است. معاون اقتصادی باشگاه در گفتگویی جالب با فارس مدعی شده که هر امتیازی که داوران از این تیم گرفته اند یک میلیارد و سیصد و هفتاد و پنج میلیون به این تیم ضربه زده است.
 
ادامه مطلب ...