سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

باز هم آلودگی هوا

آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها واقعیتی انکار نشدنی و دردناک است و همه دستگاههای مسئول در این خصوص مقصرند ولی متاسفانه در سیاسی بازی های امروز هر یک به نحوی سعی دارد خود را مبری کند. مقصرین اصلی این فاجعه به زعم اینجانب عبارتند از:

  

1- دولت:

دولت به عنوان سیاستگزار و مجری به دلایل متعددی مقصر آلودگی هواست. البته منظور از دولت فقط دولت آقای دکتر روحانی نیست بلکه تمامی دولت های پیشین حتی دولت های زمان پهلوی در این خصوص مقصرند. دلایل این تقصیرات برای کلانشهر تهران عبارتند از:
الف - سیاستگزاری هایی که منجر به کوچ و مهاجرت به کلانشهر ها گردیده است (تمامی دولت های به روی کار آمده حتی از زمان قجرها)
ب- صنعتی کردن غرب تهران که محل ورودبادها و هوای تازه به مرکز شهر است و به جای هوای پاک، هوای آلوده به مرکز شهر تزریق می شود (در این خصوص دولت های قبل از انقلاب بیشترین تقصیر را دارند و دولت های پس از انقلاب به واسطه تعطیل نکردن صنایع آلاینده مقصرند).

ج- تولید خودرو های بی کیفیت توسط تولید کنندگان دولتی و ایجاد رانت برای آنها (در این خصوص دولت احمدی نژاد و به دنبال آن دولت روحانی بیشترین تقصیر را دارند).

د- عدم جمع آوری خودروها و موتور سیکلت های فرسوده و دودزا (دولت های پس از جنگ)

ه- عدم جلوگیری از تولید موتورسیکلت های آلاینده و الزام به تولید موتورسیکلت برقی

و- استفاده از گاز به عنوان سوخت مصرفی خانوارها (کاش به جای این همه لوله کشی گاز که همواره خطر انفجار را به همراه دارد و در بحث زلزله هم یکی از تهدیدات اصلی است، نیروگاههای گازی ساخته می شد و مردم به استفاده از انرژی الکتریکی برای پخت و پز و گرمایش ترغیب می شدند که هم ایمن تر است و هم کم آلاینده تر. نکته حایز اهمیت آن است که به علت ارزانی و سهل الوصول بودن گاز، مردم که تا قبل از گازکشی در زمستانها از کرسی استفاده می نمودند و تنها یک یا دو اتاق منزل را نسبتا گرم می کردند و چون باقی منزل گرم نبود از لباس های گرم استفاده می کردند به یکباره تمام منزل را در حد تابستان گرم نمودند و با لباس تابستانی در خانه تردد کردند و بعضا که از گرما زیاد منزل معذب می شوند به جای کم کردن درجه پکیج یا بخاری و یا بستن شیر رادیاتور، پنجره ها را باز می کنند. دقت کرده اید که از وقتی کلانشهرها گاز کشی شده اند بارش برف در آنها بسیار کمتر شده است؟)

ز- خودروهای دولتی  به همراه خودروهای شهرداری خود از آلاینده ترین خودروها به شمار می آیند.

ح- عدم پرداخت به موقع اعتبارات ساخت مترو (دولت های احمدی نژاد و روحانی).

ط- تولید و واردات بنزین های آلاینده و غیر استاندارد. (دولت احمدی نژاد متهم اصلی است).


2- شهرداری ( و بالطبع آن شورای شهر):

الف- تراکم فروشی در غرب تهران خصوصا در منطقه 22: در دهه هفتاد قرار بود منطقه 22 منطقه ای ویلایی نشین با رویکرد دیپلماتیک باشد که علاوه بر ایجاد تناسب در ظاهر شهرسازی، از  ورود هوای تازه به مرکز شهر جلوگیری نشود. متاسفانه جناب آقای قالیباف با فروش تراکم های بسیار زیاد در این منطقه، عملا مسیر تنفس شهر را مسدود کرده است. برج سازی بی رویه به حدی که    تهران به کرج متصل شده است، نه تنها باعث خفه شدن فضای مرکز شهر گردیده بلکه بواسطه ترافیک وحشتناکی که صبح ها از غرب به شرق و عصرها بالعکس آن در تهران جریان دارد، باعث اصلی آلودگی هواست.

ب- عدم انجام اقدام عملی برای حل معضل ترافیک: متاسفانه به بهانه حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا مناطقی از قبیل طرح ترافیک و طرح زوج و فرد ایجاد شده و سپس برای کسب درآمد، شروع به فروش آرم برای ورود به این مناطق گردیده است. ضمن آنکه اینجانب اصولا با ایجاد محدودیت های اینچنینی مخالفم چرا که خودروی بی کیفیت را چند برابر خودرو مرغوب مشابه به مردم فروخته اند و سپس می گویند از آن استفاده نکن.

ج- عدم ایجاد حمل و نقل عمومی مناسب:  به نظر اینجانب مناسبترین راه حل بهبود ترافیک، داشتن مترویی مناسب و در شان مردم تهران است نه مترویی که مجبوری هر روز فشار قبر را تحمل کنی. ضمن آنکه خطوط موجود مترو به هیج وجه پوشش مناسبی ندارد. مثلا اگر شما بخواهید از منطقه 22 به تهرانسر بروید حتما باید از خودروی شخصی یا آژانس و تاکسی تلفنی استفاده کنید.

د- عدم ساخت معابر مورد نیاز شهری


3- مجلس:

مجلس با عدم قانونگذاری و نظارت دقیق بر دولت و شهرداری ها مقصر است.


4- رسانه ها علی الخصوص صدا و سیما:

وظیفه رسانه ها علی الخصوص صدا و سیما در این زمینه فرهنگسازی است. مثلا اگر صدا و سیما ب یک برنامه مدون صحیح این فرهنگ را جا می انداخت که استفاده از وسیله نقلیه زا تجاوز به حقوق دیگران بوده و عملی زشت و ناپسند است، آنگاه شاهد انواع وسیله نقلیه آلاینده خصوصی و عمومی نبودیم. البته نکته جالبی را دوشنبه شب در صدا و سیمایی که این روزها به هر نحوی می خواهد اقدامات دولت را زیر سئوال ببرد، شاهد بودم که ذکر آن خالی از لطف نیست. دوشنبه شب و قبل از برنامه پر بیننده نود، میان برنامه ای از پلیس راهور پخش شد که در آن پلیس خودروهای دودزایی که عمدتا متعلق به شهرداری تهران (متحد صدا و سیما در سیاسی بازی های این روزها) بودند و این برای من جالب بود.


5- پلیس:

در حالی که قانون پلیس را مجاز به متوقف کردن خودرو و موتورسیکلت های آلاینده کرده است، متاسفانه این عمل به درستی صورت نمی پذیرد.


6- قوه قضاییه:

قوه قضاییه باید با رانندگان خودرو های دودزا برخوردی مناسب با تضییع حقوق مردم انجام دهد که متاسفانه هیچگاه چنین نبوده است.


7- مردم:

دست آخر اینکه مقصر اصلی خود مردم هستند چرا که اگر خواست عمومی رفع این معضل بود قطعا فشار افکار عمومی دست اندرکاران را به تلاش وا می داشت کما اینکه در خصوص دریاچه ارومیه و بنزین های آلوده اقدامات نسبتا موثری در حال انجام است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد