سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

چگونه با سوسک‌های خانگی مبارزه کنیم؟


کارشناس سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای مبارزه با سوسک‌های خانگی راه‌های ساده‌ای وجود دارد، ولی متاسفانه برخی از شهروندان از سموم خطرناک برای این کار استفاده می‌کنند.

محسن کوتی اظهار کرد: مهمترین دلیل حضور سوسک‌های خانگی و فعالیت شبانه آنها در منازل، وجود باقی‌مانده مواد غذایی در درز موکت، قالی و نقاط تاریک خانه است. همچنین دسترسی به آب و پناهگاه از دیگر عوامل حضور سوسک‌ها‌ست.

  وی ادامه داد: برای مبارزه با این سوسک‌ها راه‌های ساده‌ای وجود دارد ولی متاسفانه برخی شهروندان از سموم خطرناک برای مبارزه با سوسک‌های خانگی استفاده می‌کنند که به دلیل تهویه ضعیف منازل، این سموم به عنوان یک آلاینده شیمیایی در هوای خانه عمل می‌کنند و علاوه بر ایجاد مقاومت بیولوژیکی در حشرات موذی به خصوص سوسک‌ها، برای افراد درون منزل نیز خطرناک است.

کوتی با بیان این‌که سموم می‌توانند از طریق تماس‌های پوستی، تنفسی و گوارشی وارد بدن شوند، افزود: کودکان و افراد مسن به عنوان گروه‌های سنی در معرض خطر محسوب می‌شوند، سیستم ایمنی این گروه‌های سنی ضعیف بوده و این سم می‌تواند طبعات بسیار نامطلوبی به ویژه برای کودکان داشته باشد.

وی برای جلوگیری از ورود سوسک‌ها به خانه توصیه کرد: لوله‌های مجاری فاضلاب به خصوص زیر سینک ظرفشویی توسط فوم مایع کاملا بسته شوند و کفشویی حمام و روشویی‌ها نیز درپوش‌ گذاری شوند.

کارشناس مدیریت سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با بیان روش ساده مبارزه با حشرات، افزود: یک راه بسیار ساده برای مبارزه با سوسک‌های خانگی وجود دارد که نتایج آن نیز موفقیت‌آمیز بوده است. در این روش، مخلوطی از مقدار کمی مربا و جوش شیرین در یک شیشه دهانه باریک تهیه می‌شود، این شیشه را باید در مکان‌های تاریک مانند زیر سینک ظرف‌شویی و زیر کابینت‌های زمینی قرار داد. شهروندان می‌توانند نتیجه مطلوب این روش را در از بین بردن سوسک‌های خانگی مشاهده کنند‌.

وی ادامه داد: الگوی جدید زندگی و تمایل به نصب کابینت‌های چوبی و ام‌دی‌اف از مشکلات عمده برخی خانه‌ها است. این کابینت‌ها به علت وجود فواصل کافی با دیوار، فضایی مناسب جهت تخم‌ریزی و پناهگاه ایجاد می‌کنند که توصیه می‌گردد این فواصل با چسب آکواریوم به صورت کامل پر شود.

کوتی اضافه کرد: بهتر است مجاری فاضلاب را علاوه بر کشیدن سیفون، در آخر شب با یک سطل بزرگ با حجم کافی آب شستشو داد، در این صورت سوسک‌ها نمی‌توانند از این مجاری به عنوان منبع مواد غذایی و پناهگاه استفاده کنند.





منبع: http://www.entekhab.ir/fa/news/137471

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد