سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

آیا پرچم ایران تغییر یافته است؟

 اصل هجدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی می گوید: « پرچم‏ رسمی‏ ایران‏ به‏ رنگهای‏ سبز و سفید و سرخ‏ با علامت‏ مخصوص‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و شعار "الله‏ اکبر" است‏.» با این حال ، گویا برخی پرچم ایران را با رنگ های کنونی دوست ندارند ؛ این را می توان از دستکاری های مکرر در رنگ پرچم ایران آن هم در آیین های رسمی به وضوح دریافت.

اولین بار ، در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل قدیم و جدید ایرنا این اتفاق افتاد ؛ روز ششم بهمن ، وقتی این مراسم در عالی ترین سطح و با حضور رئیس دولت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد ، همگان با تعجب دیدند که در بنر پس زمینه جایگاه سخنرانی ، رنگ سبز پرچم ایران ناپدید شده و جای خود را به رنگ آبی داده است.


هر چند این موضوع ، قابل گذشت به نظر نمی رسید اما می شد آن را ناشی از خطای چاپ دانست و با چاشنی بی دقتی مسوولان برگزاری مراسم توجیه کرد و به موضوع دامن نزد.

چند روز بعد از این ماجرا ، رئیس دولت در جمع اعضای ستاد برگزاری ستاد دهه فجر سخنرانی داشت؛ در بنر پشت سر او نیز این بار پرچم ایران نقش بسته بود اما در حالی که رنگ های سرخ و سفید آن ، کاملاً مشهود و متعارف بودند،رنگ سبز ، بی آن که لزومی داشته باشد ، به یک نوار باریک تبدیل شده بود که آن هم در ادامه پرچم و در فضای آبی رنگ پس زمینه محو  می شد.


اما کنفرانس مطبوعاتی رئیس دولت با خبرنگاران داخلی و خارجی ، باز هم محلی برای آبی کردن سبز پرچم ایران بود ؛ آن هم در برابر دوربین های رسانه های جهان!

تصاویر منتشره از این کنفرانس حاکی از آن است که این بار نیز سبز پرچم ، جای خود را به رنگ کدری از آبی داده است.
به راستی آیا می توان این بار نیز موضوع را با اشکالاتی مانند تداخل رنگ ها در چاپ و بی دقتی و نظایر این ها توجیه کرد و مثلاً گفت که رنگ سبز چاپخانه طرف قرارداد ، تمام شده است؟!


پرچم ایران با همه رنگ های زیبایش ، متعلق به همه ایرانیان است و تا همه ایرانیان تصمیم نگیرند ، کوچکترین تغییری در آن ، غیر ممکن است و البته خطایی نابخشودنی.

منبع: http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=86319

نظرات 1 + ارسال نظر
یلدا دوشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:39 ق.ظ

با توجه به مورد دار بودن شعر عمو سبزی فروش بدیهی است که کلیه رنگهای سبز باید حذف شوند. به نظر شما زین پس به جای چمنهای سبز استادیم ها کاشت چه رنگ چمنی زیبا تر است؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد