سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

نحو کارکردن با همکاران خانم

اگر به تازگی یک خانم به عنوان رئیس جدید شما به اداره یا محل کارتان آمده و یا اگر به قسمتی از اداره منتقل شده‌اید که مجبور هستید با همکاران خانم کار کنید، زمان آن رسیده که مهارت‌هایی را برای کار کردن با آنها یاد بگیرید. مرد‌ها و زن‌ها در یک محیط اجتماعی به شیوه‌های گوناگونی فکر و عمل می‌کنند. اما با مسائل کاری چگونه برخورد می‌نمایند؟

به نوشته «ابتکار»، آگاه بودن از تفاوت‌های بین دو جنس برای پیشرفت شغلی بسیار ضروری است. در مطلب امروز به چند نکته اساسی در روابط کاری با خانم‌ها اشاره می‌کنیم:

1) برای صحبت کردن با آنها وقت بگذارید: مرد‌ها برای تبادل اطلاعات صحبت و مذاکره می‌کنند، البته زن‌ها هم همینطور هستند. اما آنها از این گفت‌وگو‌ها به عنوان یک رابطه متقابل برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. اگر رئیس خانم شما گفت‌وگوی کوتاهی را آغاز می‌کند، با او صحبت کنید هرچند که خیلی مشغول باشید. ممکن است فکر کنید که وقت خود را تلف خواهید کرد، اما نتایج آن ارزشش را خواهد داشت.

2) یاد بگیرید که به حرف‌هایشان گوش دهید: سوال کنید تا مطمئن شوید همه مطالبی که رد و بدل می‌شود را کاملا فهمیده‌اید. خیلی کم پیش می‌آید که خانمی فراموش کند که همکارش صحبت‌هایش را گوش نداده، یا اظهارنظری در موردشان نکرده باشد.
3) حرف‌هایتان را سبک و سنگین کنید: دقت کنید که چه می‌گویید، زیرا که ممکن است هر آن نظری در ارتباط با حرفتان داده شود و شما را در راس گفت‌وگو بکشاند.

4 ) با دقت انتقاد کنید: قبل از عصبانیت خوب فکر کنید. در مورد کار نظر دهید نه انجام دهنده آن. خانم‌ها معمولا انتقاد‌ها را خیلی شخصی برداشت می‌کنند، پس شما سعی کنید که بهانه‌ای دستشان ندهید. در رابطه با هر مشکلی مثال مطرح کنید و فرد را تشویق کرده و نظرات مثبت بدهید. این به این معنی نیست که خانم‌ها را جدی نگیرید، فقط مشکلات را با دیدی مثبت و سازنده بررسی کنید.

5) به جزئیات دقت کنید: اگرچه کنجکاوی کردن در مورد زندگی خصوصی کسی صحیح نیست، اما اگر رئیس یا همکار خانم شما گا‌هی در مورد فرزندانش با شما صحبت می‌کند، شما نیز هر از چند گاه حال آنها را جویا شوید. علاقه شما به این مسأله نشان می‌دهد که شما برای این ارتباط ارزش قائل هستید. اگر چه این راه درستی است، اما دقت داشته باشید که بین مسائل خصوصی و کاری تعادل برقرار کنید. و هرگز سوالات خیلی خصوصی مثل «چرا فلان روز مرخصی گرفته بودید؟» نپرسید.

6) در تصمیم گیری عجله نکنید: خانم‌‌ها سعی می‌کنند که مشکلات را با بحث کردن حل کنند. برای درست کردن مسأله‌ای هیچ‌گاه عجله نکنید. رئیس جدید شما، اگرچه تصمیم خود را گرفته باشد، به دیگران هم اجازه خواهد داد تا نظراتشان را ابراز کنند و پیشنهاد ارایه دهند. اگر با تعداد بسیاری خانم کار می‌کنید، از این تاکتیک استفاده کنید.

7) همکاری کنید: با هم کار کنید و در کار‌ها با هم مشورت کنید. اگر می‌خواهید مدیرتان را تحت تاثیر قرار دهید، دیگران را در کارهایشان یاری دهید. در نظر او یک مشاور و رفیق همیشه بهتر از یک تک خور است. احساسات و استعداد‌های دیگران را بشناسید. خانم‌ها معمولا در ایجاد رابطه با مشتریان بسیار مهارت دارند. بنابراین فرصتی به آنها بدهید تا برای بهتر شدن موقعیت کاری خودشان و شما از استعداد‌ها و دانششان استفاده کنند.

8) استعداد آنها را تحسین کنید نه ظاهر آنها را. در مورد هر نظریه‌ای که می‌دهید بسیار دقت کنید.

9) صادق باشید: هر زمان که ممکن بود، اطلاعاتتان را با آنها در میان بگذارید. خانم‌ها احساس فوق‌العاده‌ای دارند، و نادرستی و دغل بازی را به خوبی تشخیص می‌دهند. به همکارانتان اطمینان دهید که می‌توانید هر نوع اطلاعاتی که نیاز دارند را برایشان مهیا کنید. صداقت و رو راستی از نظر خانم‌ها بسیار ارزشمند است.

10) غیبت نکنید: گوش‌هایتان را به روی غیبت‌ها ببندید. اکثر شایعات از روی ترس ساخته شده‌اند. شما می‌توانید جلوی پچ پچ ها، فرضیات و شکایات را بگیرید و آنها را به نفع خود تمام کنید. اطلاعات خیلی زود پخش می‌شوند، پس سعی کنید شایعات مثبتی به وجود آورید.

11) سعی کنید افکار آنها را بفهمید: خانم‌ها اطلاعات را به سبکی کاملا متفاوت با آقایان تحلیل می‌کنند. در حالی که آقایان معمولا به نتایج مسأله فکر می‌کنند. اگر هنگام صحبت‌هایتان خانمی سر خود را تکان می‌دهد به این معنی نیست که با حرف‌هایتان موافق است، اما مرد‌ها اگر حس کنند مطلبی را اشتباه بیان کرده‌اید و یا با تصمیمی مخالف باشند، بلافاصله واکنش نشان می‌دهند. اما خانم‌ها در ابتدا خود را موافق جلوه می‌دهند ولی بعد دوباره همان بحث را پیش می‌کشند. آنها ذاتا دوست دارند که واقعیات را بفهمند. در مورد هر چیز خیلی خوب فکر می‌کنند و گا‌هی نیز احساسات خود را در آن وارد می‌کنند.

12) رابطه‌تان را فقط در حد کار نگه دارید: مهم نیست که چقدر از خانم همکارتان خوشتان آمده، شما با این وسوسه مبارزه کنید. عشق‌هایی که در محیط‌های کاری به وجود آمده‌اند، معمولا کم دوام بوده‌اند. مراقب ژست‌های جوانمردانه خود باشید چون ممکن است خانم‌ها برداشت نادرستی از آنها بکنند.

توجه، توجه
از تصورات غلط دوری کنید. به تفاوت‌های بین خانم‌ها و آقایان توجه داشته باشید. به اینکه چطور رفتار کرده و واکنش نشان می‌دهند، دقت کنید. خوب گوش کنید و پیش از صحبت کردن در مورد آن خوب فکر کنید. کار گروهی را رواج دهید. مطمئن باشید که استعداد‌ها و مهارت‌های یک فرد مهم و قابل بررسی است. به احساسات انسان‌ها توجه کنید. 

 

منابع: سایت تابناک   www.tabnak.ir

نظرات 4 + ارسال نظر
شمع یکشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 01:52 ب.ظ http://shamnevis.blogsky.com

خیلی خوب بود ..ممنون

لحظه های بی کســـــــــــــــی تا یکشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 01:58 ب.ظ http://lahzehayebika30.blogfa.com

سلام علی جان



ممنون برای حضورتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


مطلب خوبی گذاشتی و مرسی که دیدگاهت نسبت به خانوما اینه البته نمیشه خرده گرفت چون...................



خوب موفق باشی امیدوارم سال 88 سالی سرشار از امیدو و شادی و سلامتی برای شما و خاواده خوبتان باشه .



در پناه حضرت حق



تارا

الهام یکشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 02:30 ب.ظ http://shamevojood.blogsky.com/

سلام خوبی؟
باشه علی خان حالا اینجا می شینی برای ما خانمها نقشه می کشی اگه من همه ای خانم ها رو جمع نکردم و تا شورش کنیم علیه شما می بینی!!!!
خیلی مطلب مفیدی بود ولی نه برای خانم ها برای مردان که کمی یاد بگیرن بحث یعنی چه نه همیشه می خوان دعوا کنن با طرف.
موفق باشید و مر سی که به من سر زدید خوشحال شدم.

زورق خیال یکشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 05:00 ب.ظ http://www.tanoreh.blogfa.com

سلام
مرسی از این همه زحمتی که کشیدید ولی خیلی خودتون رو خسته نکنید این خانما اینقدر پیچیده و دست نیافتنی هستند
می دونید چرا اینو یواشکی میگم به کسی هم نگید اینقدر پیچیدن که خودشون هم گم شدن حالا شما بگید وقتی خودشون خودشونو نمی تونن پیدا کنن شما چه جوری اخه
چه جوری؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد