سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

دریاقلی سورانی

یکی از قهرمانان شجاع و دلیر این مرز و بوم دریا قلی سورانی است. شاید تا کنون نام او را نشنیده باشید. متاسفانه تا کنون در مورد او کمتر مطلب چاپ شده. ظاهرا امسال در کتاب ششم دبستان روایت زندگی این قهرمان ملی و فدایی وطن به چاپ رسیده است. 

دریا قلی سورانی در سال 1324 در روستایی در حوالی سد زاینده رود اصفهان متولد شد و پس از مدتی به آبادان مهاجرت کرد. در اوایل جنگ تحمیلی، روزی دریا قلی در میان ماشین های قراضه نزدیک بهمنشیر نشسته بود که دید عراقی ها آهسته و بی سر و صدا و به دور از دید نگهبانان خودی، نخل های منطقه ذوالفقاری را قطع کرده و با احداث پل روی بهمنشیر قصد دارند به سمت خسروآباد رفته تا محاصره آبادان را کامل کنند.

دریاقلی وطن پرست دوچرخه اش را برداشت و مسیر 9 کیلومتری تا مقر سپاه را رکاب زد و به محض رسیدن فرمانده سپاه، حسن بنادری را مورد عتاب قرار داد که "از کوی ذوالفقاری آمدند". در حالیکه ممکن بود نتیجه جنگ چیز دیگری شود، رشادت فوق العاده دریاقلی باعث شد تا سکنه محل به همراه افراد محدود سپاه با دست خالی و حداقل امکانات دشمن را به آنسوی رودخانه عقب رانده و مانع سقوط آبادان گردند. دریاقلی دریادل نیز در این عملیات مه به عملیات ذوالفقاری معروف شد، شرکت کرد و دچار جراحت سختی گردید و در مسیر انتقال به پشت جبهه به شهادت رسید.

آرامگاه او در قطعه 34 ردیف 92 شماره 28 بهشت زهراست. همچنین فیلم شب واقعه به کارگردانی شهرام اسدی با هنرمندی حمید فرخ نژاد در نقش دریاقلی در سال 1387 ساخته شده است. یادش گرامی و راهش پر رهرو.

اقتباس از http://mehranseyfi.blogsky.com/1392/12/17/post-34/همه-چیز-درباره-ی-دریاقلی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد