سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

آلودگی هوا و طرح زوج و فرد

دوباره با شروع فصل سرما کلانشهرها گرفتار آلودگی شدید هوا شدند و مسئولان شهری در حالیکه ظاهرا فقط نسبت به میز خود مسئولیت دارند به جای حل قطعی مسئله، صورت مسئله را پاک کردند و طرح زوج و فرد از درب منزل را در تهران اجرا نمودند. در این خصوص چند مورد وجود دارد که حضرات بهتر است ببینند:

   

1- یکی از مشکلات کلانشهرها گاز رسانی به خانه هاست. به خوبی به یاد دارم که در ایام کودکی اکثر خانه ها با بخاری نفتی و کرسی گرم می شد و به علت مشکلاتی از قبیل تهیه سخت نفت، گران تمام شدن آن، شارژ مرتب و روزانه مخزن بخاری ها و ... در هر منزل یک اطاق را  گرم می کردند و تازه گرمای آن اتاق هم به گونه ای بود حتما باید از پوشاک زمستانی استفاده می شد. حتی در منازل برخی اقوام که موتورخانه های گازوئیل سوز داشتند هم این قانون کمابیش اجرا می شد. اما با گاز کشی سطح شهر، در حال حاضر بسیاری از شهروندان داخل خانه در فصول مختلف، همواره یک نوع لباس بر تن دارند. این در حالیست که برخی از شهروندان که از گرمای بخاری یا شوفاژ گاز سوز احساس گرمای زیاد می کنند، به جای کم کردن شعله بخاری یا بستن شیر رادیاتور، اقدام به باز نمودن پنجره می کنند. استفاده بیش از حد از گاز ارزان قیمت در شهرهای کشورمان، علاوه بر اینکه باعث شده سازندگان ساختمان در عایق کاری ساختمان ها دقت لازم را به خرج ندهند، باعث آلودگی هوا و حتی گرم شدن کره زمین می گردد. کاش به جای انتقال گاز به خانه ها که هر ساله باعث حوادث دلخراش بسیاری می گردد و در برخی کارشناسان آتش سوزی بر اثر نشت آنرا از خطرات پس از زلزله بزرگ تهران می دانند، از این گاز در تولید برق استفاده می شد و برق ارزانتر به مردم ارائه می گردید تا نیازهایی مانند پخت و پز و گرمایش را از طریق آن مرتفع نمایند.

2- در کشوری که باید خودرو را چند برابر قیمت جهانی آن خرید و نرخ بیمه آن واقعا کمرشکن است، چرا مسئولین محترم به خود اجازه می دهند که مانع از رفت و آمد مردم با خودروهایشاه به انحاء مختلف (طرح ترافیک، طرح زوج و فرد، طرح زوج و فرد از درب منزل و ...) می شوند؟ آن هم در شرایطی که سیستم حمل و نقل عمومی در شرایط عادی هم از توان لازم برای سرویس در شان مردم برخوردار نیست. آیا مسئولانی که مردم را از رفت و آمد با خودروهایشان محروم کرده اند، خود و خانواده شان با وسایل نقلیه عمومی تردد می کنند؟

3- در همه جای دنیا عمر مفید خودرو بین 5 تا 10 سال است و برای سالهای اضافه چنان مالیاتی از خودروهای فرسوده می گیرند که مالک آن خود به خود آنرا اسقاط می نماید. اما در اینجا خودروهای 40-50 سال پیش هنوز در خیابان ها و جاده ها تردد می کنند و هر روز طبیعت را بیش از پیش می آلایند. به خاطر دارم چندی پیش یکی از دوستان پیکانی داشت که به گفته خودش 30 تا 40 لیتر در هر 100 کیلومتر آنهم نه در ترافیک صبحگاهی و شامگاهی شهید همت تهران، بلکه در جاده قدیم کرج حد فاصل شیر پاستوریزه و شهر قدس مصرف می کرد.

4- در دوران با شکوه دولت قبل، در پی تحریم بنزین، بنزینی عرضه می شده که به گفته کارشناسان حدود 50 درصدش بنزن بود که بسیار خطرناک و سرطانزاست.


مخلص کلام اینکه آقای مسئول، اگر واقعا لیاقت نشستن بر صندلی را که الآن بر روی آن نشسته ای را داری، مسئله را حل ک نه صورتش را

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد