سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

خودکار چگونه اختراع شد

یکی از مشکلات خودنویس این بود که جوهرش به صورت خشک نمی شد و زمان می برد. در سال 1938 یک روزنامه نگار مجارستانی به نام لازلو بیرو  ( Laszlo Bire ) که از خودنویس خود و زمان زیادی که برای خشک شدن لازم داشت به ستوه آمده بود با دیدن مرکب چاپ که در چاپ روزنامه استفاده می شد و به سرعت خشک می شد به این فکر افتاد که از مرکب چاپ داخل خودنویس استفاده کند. ولی مرکب چاپ هیچگاه به نوک خودنویس نرسید چون غلیظ بود و نمی توانست در شیار نوک خودنویس جاری و به سطح کاغذ برسد .
او از برادرش که یک شیمیدان بود کمک گرفت و با تغییراتی اندک در مرکب جوهر کمی از غلظت آن کاست و چیزی شبیه جوهر خودکار امروزی را ابداع نمود ولی با این حال هنوز هم این جوهر غلظت بالایی برای روان شدن در خودنویس را داشت و لذا خودنویس را کنار گذاشت و به فکر قلم جدیدی افتاد که بتواند این جوهر غلیظ که سریع هم خشک  میشود را به سرح کاغذ برساند .
  
بنابراین با کمک برادر خود توانست یک مکانیزم و ساختار جدیدی که ما امروز در فارسی به نام خودکار و در انگلیسی به نام  Ball Point Pen ( قلم نوک ساچمه ای ) می شناسیم اختراع کند .

ساختار خودکار بسیار ظریف ولی در عین حال بسیار ساده است. یک خودکار از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. ساچمه در نوک و محل اتصال کاغذ، بدنه نگهدارنده ساچمه  و نهایتا مخزن جوهر غلیظ .
وقتی شما خودکارتان رو کاغذ می گذارید و با اندکی فشار آن را به حرکت در می آورید ساچمه شروع به  غلطیدن می کند و این غلطیدن باعث می شود قسمت بالایی ساچمه که داخل جوهراست و آغشته به جوهر است حرکت کند و جوهر را بروی کاغذ منتقل می کند .
لازلو بیرو اختراع خود را در سال 1943 ثبت نمود و به آرژانتین مهاجرت کرد و در آنجا مشغول به تولید انبود خودکارش نمود .

امروزه هنوز در آرژانتین و حتی کشور هایی نظیر ایرلند، استرالیا و ایتالیا در زبان محلی به خودکار می گویند Birome . او در سال 1945 حق اختراع خود را به یک فرانسوی به نام مارسل بیک ( Marscel Bich ) فروخت و 5 سال بعد نجیب زاده فرانسوی اقدام به تولید انبوه خودکار با بدنه پلاستیکی و قیمت بسیار پایین نمود و نام Bic را بر آن گذاشت.


منبع: کانال داستان کوتاه تلگرام

نظرات 3 + ارسال نظر
قندک میرزا یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 12:37 ب.ظ http://khroosebimahall.blogfa.com

سلام سال نو مبارک. مطلب بسیار زیبایی بود. ممنون.
آیا از نیلوفر مردابی خبری دارید؟

قندک میرزا دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 08:36 ق.ظ http://khroose bimahall.blogfa.com

سلام قربان .خیلی از لطف و مراحمتون ممنونم. اگر این مردابی بی معرفت نبود اقلا گه گاهی یه سری اینجا میزد. فک کنم گیر دوست ناباب افتاده باشه

قندک میرزا دوشنبه 23 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 09:09 ق.ظ

آقا یک سوال ؟ این اقلام که به خودی خود و بصورت اتوماتیک عمل نمی کنند .پس چرا اسمشونو گذاشتن خود نویس یا خودکار؟ حالا روان نویس واقعا به اسمش میاد ولی خود نویس و خودکار که به خودی خود کار نمی کنند. فک کنم اسم بی مسمایی روشون گذاشتند گرچه فقط از لحاظ اسمی قشنگ هستند!!!

حالا خواستن یه اسمی بزارن طفلکی ها. اذیتشون نکن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد