سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

سحرگاه امید

به نام نامی یکتای بی همتا

سپندارمذ چه روزی است؟

در گاه‌شماری‌های مختلف ایرانی، علاوه بر این که ماه‌ها اسم داشتند، هریک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند. به‌عنوان مثال روز اول هر ماه «روز اورمزد»، روز دوم هر ماه، روز بهمن (سلامت، اندیشه) که نخستین صفت خداوند است، روز سوم هر ماه، اردیبهشت یعنی «بهترین راستی و پاکی» که باز از صفات خداوند است، روز چهارم هر ماه، شهریور یعنی «شاهی و فرمانروایی آرمانی» که خاص خداوند است و روز پنجم هر ماه، «سپندارمذ» بوده‌است. سپندار مذ لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می‌ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم می‌نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می‌دهد. به همین دلیل در فرهنگ باستان اسپندارمذگان را به‌عنوان نماد مهر مادری و باروری می‌پنداشتند.

در هر ماه، یک بار، نام روز و ماه یکی می‌شده‌است که در همان روز که نامش با نام ماه مقارن می‌شد، جشنی ترتیب می‌دادند متناسب با نام آن روز و ماه. مثلاً شانزدهمین روز هر ماه، «مهر» نام داشت و که در ماه مهر، «مهرگان» لقب می‌گرفت و می‌بینیم که چگونه هر جشنی با معنی و مفهوم عمیق خود برای مردم شادی می‌آفرید.

روز آبان در ماه آبان جشن «آبانگان» است یعنی جشن ستایش آب و روز آذر در ماه آذر جشن «آذرگان» است یعنی جشن ستایش آتش و همین طور روز پنجم ماه دوازدهم (اسفند)، «سپندارمذ» یا «اسفندار مذ» نام داشت که جشنی با همین عنوان می‌گرفتند. «سپندارمذگان» روز زن و زمین است.

روز پنجم اسفند در همه گاه‌شماری‌های ایرانی به عنوان روز جشن اسپندار مذگان شناخته می‌شود. 

آیین‌ها

در این روز مردان به همسران خودهدیه می‌دادند. مردان زنان خانواده را بر تخت شاهی می‌نشاندند و از آنها اطاعت می‌کردند و به آنان هدیه می‌دادند. این یک یادآوری برای مردان بود تا مادران و همسران خود را گرامی بدارند و چون یاد این جشن تا مدت‌ها ادامه داشت و بسیار باشکوه برگزار می‌شد همواره این آزرم و احترام به زن برای مردان گوشزد می‌گردید. این جشن هیچ ارتباطی به ولنتاین ندارد. 

 

اختلاف در زمان برگزاری

هم اکنون در برخی جاها، به جای روز سپندارمذ (پنجم) از ماه سپندارمذ (اسفند)، روز بیست و نهم بهمن را روز جشن سپندارمذگان می‌دانند. در باره پرسش بخاطر وجود دوگانگی‌ها باید گفت که جشن‌ها و فاصله‌های میان آنها در نوشته‌های کهن ایرانی دارای تعریف و اندازه‌های مشخصی است که به مانند دانه‌های یک زنجیر در پیوستگی کامل با یکدیگر هستند. تغییر جای یکی از آنها، موجب گسست همه این رشته خواهد شد.

چنانکه در منابع ایرانی آمده‌است، جشن سده پس از ۴۰ روز از شب یلدا یا چله، و پس از ۱۰۰ روز از اول آبان قرار دارد. همچنین جشن سده، پیش از ۲۵ روز از جشن اسفندگان است.

این اندازه‌ها و فاصله‌های تعریف شده در نوشته‌ها و ریشه نامه‌های کهن ایرانی، تنها با گاهشماری ایرانی با ماه‌های سی و یک روزه (مبدأ هجری خورشیدی کنونی) که بزرگترین دستاورد دانش گاهشماری در جهان است، همسان است؛ ولی با کتابچه‌ای نوساخته که در چند سال گذشته در ایران با نام سالنمای دینی زرتشتیان چاپ می‌شود، هماهنگی ندارد. چرا که در این کتابچه، فاصله ۱۰۰ روزه از اول آبان تا جشن سده به ۱۰۶ روز، فاصله ۴۰ روزه شب چله (یلدا) تا جشن سده به ۴۶ روز، و فاصله ۲۵ روزه جشن سده تا سپندارمذگان (اسفندگان) به ۱۹ روز رسیده‌است. این فاصله‌ها با هیچکدام از اسناد و منابع و تاریخ‌نامه‌های ایرانی هماهنگی ندارد.

اینها نمونه‌هایی از آشفتگی‌هایی است که منتشرکنندگان این کتابچه در ذهن نوجویان ایجاد کرده و نه تنها نظام قانونمند گاهشماری ایرانی را مخدوش کرده‌اند، بلکه اختلال‌هایی نیز در تقویم سنتی یزدگردی زرتشتی که در میان بسیاری از زرتشتیان ایران و عموم زرتشتیان هند و جهان رواج دارد، به وجود آورده‌اند.

قدمت بیست ساله این تقویم، دستکاری‌های فراوان در گاهشماری ایرانی و زرتشتی، نبود هیچگونه سامانه کبیسه‌گیری و تعریف مشخص از طول سال، مبدأ سالشماری ساختگی و نیز اختلاف‌های فراوان با دیگر زرتشتیان جهان باعث شده که زرتشتیان نیز چنین دستکاری‌هایی در قواعد سنتی و دینی را نادرست شمارند.

از این رو، زمان درست شب یلدا برابر با شامگاه ۳۰ آذر، جشن سده در ۱۰ بهمن و جشن سپندارمذگان (اسفندگان) در ۵ اسفند است[۱]

 

آئین‌ها و دیگر نام‌ها

این جشن را با نام‌های جشن برزیگران هم نامیده‌اند [۲]. در روز اسفندگان چند جشن با مناسکی به‌خصوص برگزار می‌شده‌است. نخستین جشن مردگیران یا جشن مژدگیران بود که اختصاص به زنان داشت. در این روز مردان زنان را هدیه‌ای خریدندی و از ایشان قدردانی کردندی. [۳] امروزه نیز بیشترین جنبهٔ مورد تأکید در اسفندگان قدردانی از زنان است. در زمان گذشته [چنان که ابوریحان روایت کرده‌است] عوام کارهای دیگری هم انجام می‌دادند چون آئین‌های جادوی برای دورکردن خرفستران اما ابوریحان این آئین‌ها را تازه و نااصیل خوانده‌است.[۴] 

 

پانویس

  1. خبرگزاری میراث فرهنگی CHN
  2. رضی ۶۸۷
  3. رضی ۶۸۸
  4. رضی ۶۸۸  

 

منبع: ویکیپدیا 

نظرات 43 + ارسال نظر
غزلک شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 10:39 ق.ظ http://golemamgoli.blogsky.com/

من واقعا نمیدونم این حرکت مسخره که سپندارمزگان رو جانشین ولنتاین کنن از کجا آب میخوره

این دو تا اصلندش هیچ مربوطی بهم ندارن

بعضی وقتا این ناسیونالیستا گندشو درمیارن

آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد...

متاسفم که زنده نگهداشتن فرهنگ اصیل ایرانی رو مسخره می‌دونین.
بدلیل اهمال خودمون و اصرار بعضی ها داریم اصالت فرهنگیمونو از دست می‌دیم و به ملت بی هویت تبدیل می‌شیم. از طرفی کشورهای همسایه درصدد تصاحب مفاخر علمی، فرهنگی و تاریخی ما هستند و از طرف دیگر کودک ایرانی جومونگ را می‌شناسد ولی سیاوش و سهراب را نه.
از مراسم زیبای چهارشنبه سوری فقط ترقه بازی آنهم از نوع بسیار خطرناک و آزار دهنده را یاد گرفته و از مراسم لطیف و زیبای قاشق زنی که باعث نزدیکتر شدن دلها می‌شد را نمی‌شناسد.
....


دوست عزیز، به هوش باشیم که عده‌ای آگاهانه ما را از اصل خود دور می‌کنند تا بهتر بتوانند استعمارمان کنند

غزلک یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 12:35 ب.ظ http://golemamgoli.blogsky.com/

متاسفم که زنده نگهداشتن فرهنگ اصیل ایرانی رو مسخره می‌دونین.
---
من زنده نگه داشتن فرهنگ اصیل ایرانی رو مسخره نمیدونم، من دنبال معادل گشتن رو مسخره میدونم...

یه افسانه و اسطوره ای (راست یا دروغ) تو یه گوشه دنیا وجود داشته به اسم والنتینو، که خود من به شخصه داستانشو دوست دارم.

همه جای دنیا این روز مرگ این آدمو (ولنتاین رو) روز عشق میدونن و یه فرصت واسه ابراز محبت

حالا این فرهنگ به کشور ما اومده و چون خلائش وجود داشته، بشدت جای خودشو باز کرده (حالا درست یا غلط، بدون توجه به اینکه در کشوری که هنوز واسه رابطه دختر و پسر هزار اما و اگر وجود داره که باید بررسی بشه...)

من به این معترضم که این فرهنگ (بزرگداشت روزی به نام عشق) بیاد با سپندازمذگانی که هیچ ربطی بهش نداره جایگزین بشه!!!

بنظر من هیچ اشکالی نداره که اگر چیزی رو توی فرهنگمون کم داریم (که به اعتقاد من ولنتاین و روزی به نام عشقورزی هم از جمله همون چیزاست) از یه فرهنگ دیگه بگیریم و به یه شکل درست ازش استفاده کنیم. بجای اینکه بخوایم به زور تو فرهنگ خودمون واسش معادل پیدا کنیم!

چرا سپندارمذ هیچ ربطی به عشق نداره؟!!! فکر می‌کنم اگه کمی منطقی تر برخورد کنیم، ربطشو پیدا می‌کنیم.

غزلک یکشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 03:55 ب.ظ http://golemamgoli.blogsky.com/

سپندار مذ لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می‌ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم می‌نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می‌دهد. به همین دلیل در فرهنگ باستان اسپندارمذگان را به‌عنوان نماد مهر مادری و باروری می‌پنداشتند.
------
این نماد بسیار زیباست و جای تامل داره

اما به هیچ عنوان رومانتیک نیست...
-----
این قسمت هم عیناً از متن خودتون کپی میکنم:
در این روز مردان به همسران خودهدیه می‌دادند. مردان زنان خانواده را بر تخت شاهی می‌نشاندند و از آنها اطاعت می‌کردند و به آنان هدیه می‌دادند. این یک یادآوری برای مردان بود تا مادران و همسران خود را گرامی بدارند و چون یاد این جشن تا مدت‌ها ادامه داشت و بسیار باشکوه برگزار می‌شد همواره این آزرم و احترام به زن برای مردان گوشزد می‌گردید. ***این جشن هیچ ارتباطی به ولنتاین ندارد. ***

-----
شما خودتون هم توی متنتون اینو آورده اید من تعجب میکنم که از من میپرسید!!!!!

این روز شاید بتونه جایگزین روز مادر بشه یا روز زن(که من پیشنهادش نمیکنم)

اما نمیتونه جایگزین روز عشقورزی بین زن و مرد باشه

باز هم کپی میکنم:
نخستین جشن مردگیران یا جشن مژدگیران بود که اختصاص به زنان داشت. در این روز مردان زنان را هدیه‌ای خریدندی و از ایشان قدردانی کردندی. [۳] امروزه نیز بیشترین جنبهٔ مورد تأکید در اسفندگان قدردانی از زنان است
----
میبینیم که ربطی به عشق و عاطفه دو نفره نداره، بلکه از زن به عنوان یه موجود مفید و موثر تقدیر میشه (که واقعا جای افتخار داره که چند هزار سال قبل چنین تفکری داشتن) ولی باز هم من اثری از اون چیزی که بهش میگن love نمیبینم

دوست عزیز
فکر می‌کنم شما یه سری موارد رو نادیده می‌گیری:
۱- در فرهنگ اصیل ما خانواده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و عشق ورزی در کانون خانواده مقدس به شمار می‌اومده. هیچ مرد متعهدی به همسر دیگری چشم طمع نداشته است و عشق‌های اسطوره‌ای ما هم از نوع پاک بوده‌اند و مواردی مانند آنچه بر سیاوش رفت مذموم بوده است. حال در چنین فرهنگی، فکر می‌کنید برای گرامیداشت عشق باید همسر را گرامی‌داشت یا دختر همسایه را؟؟؟!!!
۲- اگر کسی با همسرش عشقورزی نمی‌کند چگونه به زندگی با او ادامه میدهد؟!
۳- اینطور به نظر می‌رسه که شما به عشق خارج از چهارچوب خانواده اعتقاد دارید. ضمن آنکه از نوشتار شما چنان بر می‌اید که انگار برای همسران شرعی و قانونی، عشقی قایل نیستید.که اگر چنین است، ادامه این بحث بی فایده است.۳

غزلک دوشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:02 ق.ظ http://golemamgoli.blogsky.com/

اینطور به نظر می‌رسه که شما به عشق خارج از چهارچوب خانواده اعتقاد دارید. ضمن آنکه از نوشتار شما چنان بر می‌اید که انگار برای همسران شرعی و قانونی، عشقی قایل نیستید.که اگر چنین است، ادامه این بحث بی فایده است.

-------

من که نفهمیدم شما از کجای حرف من چنین برداشتی کردید؟ فقط میگم که کاملاً برعکس، من اصلا و ابدا این طوری فکر نمیکنم.

یه بار دیگه بخونید که چی گفتم:
میبینیم که ربطی به عشق و عاطفه دو نفره نداره، بلکه از زن به عنوان یه موجود مفید و موثر تقدیر میشه (که واقعا جای افتخار داره که چند هزار سال قبل چنین تفکری داشتن) ولی باز هم من اثری از اون چیزی که بهش میگن love نمیبینم


دوست عزیز
اون چیزی که من بهش میگم لاو، همون چیزیه که شما بهش میگید عشق به همسر شرعی و قانونی

من میگم سپندار مزگان دربرگیرنده این مفهوم نیست، همین!



یه دفعه دیگه هم گفتم، لازم باشه باز هم میگم، مگر اینکه با منطق قانع بشم:

بنظر من هیچ اشکالی نداره که اگر چیزی رو توی فرهنگمون کم داریم (که به اعتقاد من ولنتاین و روزی به نام عشقورزی هم از جمله همون چیزاست) از یه فرهنگ دیگه بگیریم و به یه شکل درست ازش استفاده کنیم. بجای اینکه بخوایم به زور تو فرهنگ خودمون واسش معادل پیدا کنیم!



خواهش میکنم به عبارت ***شکل درست*** دقت کنید و به من نگید:
برای گرامیداشت عشق باید همسر را گرامی‌داشت یا دختر همسایه را؟؟؟!!!

واقعا که نمیدونم چی بگم...

من متوجه نمی‌شم که چرا سپندارمذ از نظر شما شرایط لازم را ندارد؟!

البته با شما موافقم که هر چیزی که تو فرهنگمون نبود رو باید بصورت درست و منطقی اقتباس کرد. مثل قوانین راهنمایی و رانندگی که اصلش رو اقتباس کردیم و بعد ممکن است جزئی از اصل یا کل مطلب بومی سازی بشه. یا یه سری از لغاتی که فرهنگستان می‌سازه. مثلا اوایلی که هواپیما به ایران اومد بهش آئروپلان می‌گفتند بعد به طیاره تغییر شکل پیدا کرد و امروز همه ایرانی‌ها واژه هواپیما رو بکار می‌برند.

با همه این‌ها من معتقدم سپندارمذ روز عشق ایرانی است...

یلدا دوشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 09:28 ق.ظ

سلامممممممم.
تغریف ولنتاین در ایران: خریدن و هدیه دادن یک جعبه شامل ۱ گل رز+۱ قلب قرمز+ادکلن یا چیز دیگری یا هدیه دادن یک خرس گنده! توسط بعضی جوانها و بیشتر نوجوانها! حال چند در صد اینها عشق واقعی دارن و چند درصدشون عشقشون توی کافی شاپ و مهمونی خلاصه میشه؟ راستی معلومه سال بعد هم هدیه ولنتاین رو برای عشق سال پیش می خرن یا برای عشق جدید؟؟؟

mahsa شنبه 14 دی‌ماه سال 1392 ساعت 08:59 ب.ظ

سلام.خیلی متشکرم از توضیحتون.اما در باره ی نظر باید بگم:

والنتیوس در سده سوم میلادی و زمانی که کلودیوس دوم بر روم فرمانروایی میکرده میزیسته. کلودیوس معتقد بود سربازی خوب خواهد جنگید که زن نگرفته باشد و از این رو زناشویی را برای سربازان امپراطوری روم ممنوع کرده بود !



کشیش والنتیوس به مقابله با این دستور امپراطوری برخاست و بطور پنهانی عقد سربازان رومی را با دختران مورد علاقه شان جاری می کرد.



کلودیوس دوم از این رخداد آگاه شد و دستور داد که کشیش سرکش را به زندان بیاندازند.



والنتیوس که در زندان نیز به سرکشی خود ادامه داد و عاشق دختر کورزندانبان خود شده بود ، به دستور کلودیوس دوم به دار آویخته شد.



در تاریخ غرب مسیحی ، کشیش والنتیوس یا والنتاین شهید را شهید راه عشق مینامند و غربیان به خصوص جوانان ، این روز را گرامی میدارند.



نکته فابل تامل آنجاست که بر اساس مستندات تاریخی ، روز والنتاین تا قرن 17 میلادی کاملا ناشناخته بود و از قرن هجدهم به بعد نوشتن و ارسال پیامهای عاشقانه رواج پیدا کرد. بطوریکه تاریخ نویسان کشورهای غیر مسیحی ، معتقدند که امروزه والنتاین در حقیقت وسیله ای برای ترویج مسیحیت در کشورهای غیر مسیحی قرار گرفته و مبلغان مسیحی از طریق والنتاین میخواهند جایی برای خود در دل مردم باز کنند.


در کل به نظرم ما باید مطیع اداب و رسوم خودمون باشیم.منظورم اینکه باید روز سپندار مذگان رو به ولنتاین که بی خود و بی جهت وارد فرهنگ ما شده تا جوانان گل و عزیز کشور ما را به بی راهه و کوچه پس کوچه بکشه ترجیه بدیم.همین .حالا تصمیم با جواناست.میتونن برن مثله دیوونه ها واسه پسرا یا حالا دخترای کوچه محلشون که به عقیدشون عاشقشونن(از اون عشق های دو روزه)چرت و پرت بخرن.یا مثله یه ادم بشینن درس بخونن وقتش شد با فرد مورد علاقشون از دواج کنن.بعد روز سپندارمذگان رو که من شخصا خیلی این روز و دوست دارم باهم جشن بگیرن.


یه چیز بگم اون پسر یا دختری که میاد با تو دوست میشه فکر نکن عاشق چشم و ابروته قتعا با یه نفر دیگه هم این ارتباط رو برقرار می کنه.حالا من گفتم یه نفر.دیگه اگه خیللللی با وفا باشه با یه نفر دیگه دوست میشه...

بسه دیگه ............فکر کنم توجیه شده باشین...
totally thank's

الی جمعه 25 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 02:41 ق.ظ http://elham2512.blogfa.com

من با بخش های زیادی از حرف های مهسا موافقم و با صحبت های غزلک کاملا مخالف.....
به نظر من اگر ما آیینی در تمدنمون بوده که تا حالا نادیده گرفته شده با وارد شدن یه فرهنگ مشابه(گفتم مشابه نه کاملا به عینه)لازمه که با دقت در فرهنگمون بگردیم و اگر مشابهشو پیدا کردیم بهش رونق ببخشیم و این کاملا درسته حتی اگر اسمشو معادل سازی بذارن..
خوب اکثر جشن ها در ملل مختلف معادل سازی میشن:آیا به نظر شما نوروز قدمتش بیشتره یا کریسمس؟؟!!!پس ما باید بگیم غرب کریسمس و از ما تقلید کرده؟؟؟نه به هیچ وجه...اما اونا زیرکن ... به جای اینکه دقیقا همزمان با نوروز ما جشن بگیرن این جشن رو در فرهنگ خودشون و در زمانی مناسب ایجاد کردند...خوب تازه ما که ایجاد نمیکنیم فقط داریم روز سپندارمذگان رو دوباره زنده میکنیم..
اما به نظرم مهم اینه که ما روزی به عنوان روز عشق یا همون سپندارمذگان داشته باشیم و دیگه به ما ربطی نداره که کیا قراره به هم هدیه بدن...دو عاشق به قول شما خیابانی یا شرعی!!!این به حریم خصوصی ادم ها ربط داره...و ضمنا ایا عشق لیلی به مجنون،،،رامین به ویس،،،فرهاد به شیرین،،،همه شرعی بودن؟؟؟من مخالف رابطه ی نامشروع دو جنس مخالفم اما صحیح نیست که همه رو به یه چوب بزنیم باید بپذیریم که از بین 1000 مورد عشق خیابانی ممکنه یک مورد عشق حقیقی هم بوجود بیاد و تشخیص نوع عشق فقط به عهده ی خداست...
یاعلی...

امین شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 02:45 ق.ظ

من فقط روی صحبتم با غزلک هست.
واقعا متاسفم برای تو و امثال تو که عشق خارجی و خارجی بلزی کورتون کرده و فک میکنین با این طرز فکر بهتون میگن واییییی چه با کلاس وای چه متمدن.
آخه 2000سال قبل از میلاد مسیح دوست دختر یا دوست پسر معنا و مفهوم داشت که میگی ولنتاینتون به سپندارمزگان هیچ ربطی نداره؟ عقل هم خوب چیزیه،اون موقع زن و شوهر بوده دوستی یه دختر پسر وجود نداشته .
با همین شما ها وضع ایران به این حال و روز افتاده،بهتر از این هم نمیشه

ﺳﺤﺮ دوشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 03:08 ب.ظ

ﮐﺎﻣﻼ ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﺍﻣﯿﻦ ﻣﻮﺍﻓﻘﻢ.ﺍﺯ ﺻﺤﺒﺘﺎﯼ ﻏﺰﻟﮏ ﻣﻌﻠﻮﻣﻪ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﺍﺭﺯﺷﯽ ﻭﺍﺳﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﯿﺴﺖ.ﺍﮔﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭﺕ ﺍﺯ ﻋﺸﻖ ﺑﯿﻦ ﺩﻭﻧﻔﺮ ﺩﺧﺘﺮ ﻫﻤﺴﺎﯾﻪ ﻧﯿﺴﺖ ﭘﺲ ﭼﯿﻪ ﺁﺧﻪ؟ ﻣﯿﺸﻪ ﻭﺍﺿﺢ ﺗﺮ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺑﺪﯼ؟ﺍﯾﻦ ﺩﻭﻧﻔﺮ ﮐﯿﻦ ﻭﺍﻗﻌﺎ؟! ﺍﻭﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻮ ﻣﯿﮕﯽ ﺍﺻﻼ ﺍﺳﻤﺶ ﻋﺸﻖ ﻧﯿﺴﺖ ﻋﺰﯾﺰﻡ!ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻋﺎﺷﻖ ﺷﺪﻡ ۲ ﻣﺎﻩ ﺑﻌﺪ...ﻣﺎ ﺑﻬﻢ ﺯﺩﯾﻢ ﻧﻤﯿﺘﻮﻧﯿﻢ ﺑﺎﻫﻢ ﺑﺎﺷﯿﻢ!ﺑﺎﺯ ﺍﯾﻦ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺭﻩ ﺗﺎﺍﺍﺍﺍ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ! ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺍﻣﺜﺎﻝآﺩﻣﺎﯾﯽ ﻣﺜﻞ ﺗﻮ ﻋﺸﻖ ﺑﺎ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺗﻤﻮﻡ ﻣﯿﺸﻪ!!ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻌﺪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺩﯾﮕﻪ ﻋﺸﻖ ﺑﯿﻦ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﻩ؟!ﻧﻪ ﻋﺰﯾﺰﻡ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺗﺎﺯﻩ ﺷﺮﻭﻉ ﯾﻪ ﻋﺸﻘﻪ ﻣﻮﻧﺪﮔﺎﺭﻩ!ﻭﻟﻨﺘﺎﯾﻦ ﺑﺪﺭﺩ ﺁﺩﻣﺎﯾﯽ ﻣﺜﻪ ﺗﻮ ﻣﯿﺨﻮﺭﻩ ﮐﻪ...

سارا سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 01:24 ب.ظ

من فکر میکنم که مت به ازای ولنتاین در ایران جشن مهرگان باشه...چون اسفندگان روز بزرگداشت زنه

آدرینا سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 11:43 ب.ظ

درود
چه خوب بود اگر به جای فهم دقیق سالگردهای کشورهای دیگه که حتی خیلی شون نام ایران رو نمیشناسند چه رسد به آئین شون، کمی در زنده نگه داشتن و مطالعه جشن های زیبای ایران باستانمون تلاش میکردیم. افسوس و بدرود...

nariya یکشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 08:24 ب.ظ http://nariya.blogfa.com

من این روزو تو وبم شادباش گفتم اما خیلی ها..خیلی خیلی ها اومدنو تو خصوصی ازم پرسیدن اصلن چه روزی هس این روز!
واسه همین دنبال یه توضیح خوب بودم به وب شما برخوردم...
نظری نداشتم تا وقتی کامنتارو خوندم...و فک کردم شما برای ادمی که هیچ اگاهی ای نداشت یکم قضیه رو پیچوندید
اون کسی که ابتدا یکم باهاشون گفتگو داشتید باید بهشون گفت که ماهم این روزو دوس داریم..هردو هم ولنتاین هم سپندارمز هردو یه هدف داره هردو روزیه منتسب به روزه "عشق"
(حالا فرقی نداره عشقه تو توخیابونه یا تو شناسنامت)درهرصورت تو صادقانه اونو درقلبت داری...این روز برای نزدیکتر شدنه من این روزو تو وبلاگم به همه دوستام تبریک گفتم
پس میبینین که ما یکم بردیمش تو حاشیه وگرنه عشق حاشیه نداره
ولی راجبه سپندارمز باید گفت دوهزار سال قبل از تولد اقای ولنتاین در روم ما اینروزو جشن میگرفتیمو داشتیم
ینی ما نتنها عقب نیستیم خودتون حساب کنین چقد جلوییم
عشق چیزی نیس که سرش دعوا کرد باید درکش کرد
و ببین ما کی به این درک رسیدیم

ایرانی یکشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:44 ب.ظ

متاسفانه علت سردرگمی ماایرانیان دربزرگداشت روزهای ملی مان اینست که هیچ وقت بابینش براصالت یک روزپافشاری نکرده ایم هرحکومتی که امده سعی داشته براساس عقاید مذهبی یاغیرمذهبی روزهاراتغییربدهندحتی پرچم راکه دیگرنمادیک ملت است ا ین رابه این دلیل گفتم که حکومت هاباوجودداشتن امکانات وسیع رسانه ای بخصوص الان نقش مهمی دراحیای فرهنگ اصیل یک ملت میتوانندداشته باشند مادربین دوفرهنگ عرب وغرب گیرافتاده ایم ودرحال حاضربعضی هاشایدبرای فرارازعربی بودن به غرب فکرمیکنن نظرمن اینست که بایددرهرشرایطی اول ایرانی بودمنظورم ناسیونالیست کورنیست میتوان به همه آیین هااحترام گذاشت امانبایدازخودغافل شد یک ایرانی اگرمیخواهدمسلمان باشدیامسیحی ویا.....اول بایدایرانی باشدامیدوارم بتوانیم به ارزشهای واقعی خودپی ببریم وبایدهرکسی ازخودشروع کند

bizhan سه‌شنبه 2 دی‌ماه سال 1393 ساعت 05:29 ب.ظ http://bizhan .langaroud@gmail.com

Salam behamegi

سام جمعه 10 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 06:59 ق.ظ

حرف های غزلک یه جاهاییش درسته، اگه ما توقع داریم نوروزمون وارد کشورهای دیگه بشه ایرادی نداره ولنتاین اونا هم وارد ایران بشه، اما این ک ما اینقدر از فرهنگ خودمون بی خبر هستیم ک فکر میکنیم فقط ولنتاین وجود داره و انگار ک سنت دیرینه ما بوده خیلی ناپسنده، من و کسی ک عشق زندگیمه سپندارمزگانو ترجیح میدیم و تو این روز واسه هم هدیه میخریمو عشقمونو بیشتر نشون میدیم.
حال بقیشو عاقلان دانند...

فرح شنبه 25 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 12:25 ب.ظ

درود بر دوستان . بسیار سپاسگزارم که برای همگانی کردن این روز و جایگزینی چنین روز باشکوه به جای ولنتاین که هیچ ارتباطی با فرهنگ و آداب ما ندارد تلاش میکنید.

متین شنبه 25 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 04:09 ب.ظ http://http:/online2021.persianblog.ir

من واقعا متاسفام که این روز بزرگ را که ایرانی ها نیاکان ما جشن میگرفتم روز عشق روز زمین به عنوان مادر که به همه عشق خود را میبخشد چه بچه ناخلف چه پاک...ایا این بخاطر گم کردن هویت مان نیست که فراموش کردیم که دارای هویت تاریخی هستیم ...آیا پاک کردن هویت مان پاک کردن تاریخ است نه نه تاریخ همچنان ماندگار است ....شما اگر فراموش کنید تاریخ فراموش نخواهد کرد...بیایید دست به دست هم به هویت فراموش شده خودمان برگردیم....اما کسی که خودش بخواب زده است نمیتوان بیدار کرد

ستاره سه‌شنبه 28 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 12:08 ق.ظ

همیشه میگن از ماست که بر ماست.
نظرات دوستان رو مطالعه کردم و خیلی خوشحالم که ارا نشون میده همه در تلاشن برای احیا این جشن های باستانی و آیین های پر از مهر ایرانی.ای کاش این جشن های باستانی جزو میراث فرهنگی کشور ما می باشند حمایت میشد اینجوری هم تعداد بیشتری با این جشن ها و آداب و سنن نیک آشنا میشدن هم فرهنگ سازی میشد اما جای تاسفش باقیه که هرگز حمایت نمی کنند.چه غم بزرگی ایست این فراموشی و خاموشی

شهرام م/ج چهارشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 12:06 ق.ظ

نمیدونم چرا جوانان ما فکر می کنن هر چیزی از خارج از ایران میاد بخصوص از اروپا امریکا بهترین و قشنگترین هست چرا به داشته های اصیل خودمون باور نداریم چرا ؟

فرزانه چهارشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 05:15 ب.ظ

سلام به همه دوستان روز سپندار مز رو به همتون تبریک میگم به نظر من هم این روز روز بزرگ داشت زن هست

رونا چهارشنبه 29 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 06:51 ب.ظ

اما من، نه در نگاه اول، بلکه بعد از خوندن دفاعیات غزلک از اعتقادش دفاع میکنم. دلیلی نداره تا حرف مخالف میشنوین آتیشی بشین و خودتون رو تو دسته قویتر جا کنین و حمله کنین!!
غزلک بسیار منطقی میگه؛ بابا اسپندارمذگان روز زن هست، اونم بخاطر پتانسیل عشق ورزی یک طرفه و بی منتش به بقیه، مثل زمین
چه ربطی به عشق دوطرفه داره که ولنتاین به ستایشش میپردازه؟
ولنتاین عشق عاشق و معشوقه، و هرگز عشق مادر به فرزند رو در بر نمیگیره، دو حالیکه اسپندارمذگان همه عشقهای صادره از زن رو و در نتیجه خود زن بعنوان منبع این دهش رو ستایش میکنه
لطفا سعی کنید پیام دوستمون رو قبل از صدور حکم درک کنین

اگه قراره عشق زن یک طرفه باشه اونوقت کی بزرگداشت براش میگیره؟
به هر حال قضاوت به عهده خوانندگان

masoome یکشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 02:23 ب.ظ http://man-bodhi.blogfa.com

سلام
من همه کامنارو خوندم
خداروشکر که هنوز جمعی از عزیزان منطقی فکر می کنند !
روی من با دوست عزیز غزلک هست
عزیزم آیا غیر از اینه که یک مرد تا عاشق یک زن نشه اون رو به همسری اختیار نمیکنه و اگه عاشق نمونه اون رو احترام نمیکنه !!!
کاری با ولنتاین ندارم اما مگه در ایران فرهادها و شیرین ها کم هستن که ما یک روز بی ریشه و اساس رو جزو مهمترین روزای سالمون کردیم ؟
اصلا مگه ما مسلمان نیستیم؟
چه عشقی زیباترو آسمانی ترو عمیق ترو واقعی تر از عشق حضرت علی (ع) به زیباترین بانوی دنیا حضرت فاطمه (ص)
چرا این روز رو روز عشق نمیدونم و روزی رو مهم کردیم
که هز 100 نفر لااقل 70 نفرش واسه دوستی غیر شرعی و کسی که شاید گوشه ای از هوسرانیشون رو پرکنه کادو میگیرن نه عشق پاک ؟؟؟
چرا میخوای با تعصب نظرت رو به کرسی بنشونی
این شیوه اصلا صحیح نیست عزیزم
هرکسی مختاره هرجوری میخواد عاشق باشه
اما چه بهتره با ریشه ی خوش سربلند کنه ...
مطمنم طی زمان به این نتیجه خواهی رسید موفق باشید
سپاس از متنتون

نادر شنبه 9 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 11:17 ق.ظ

مشکل را در جای دگر باید جسجو کرد. و آنهم آسیب اجتماعی بزرگی است که فرهنگ ایرانی ها وارد گردیده که بخشی از آن ناشی از تکنولوژی های مدرن و یا بهتر بگویم استفاده بد از تکنولوژی است. مخلص کلام ایرانی ها ی این نسل اصولا مفهوم و معنی عشق را نمی دانند که حالا بر سر والنتاین یا سپنداروذگان بحث می کنند . کدام جوان ایرانی اشار لطیف شاعران ایرانی را خوانده . کدام جوان ایرانی یک تصنیف عاشقانه گوش می کنه . کدوم جوان ایرانی می تونه یک نامه عاشقانه بنویسه که آترا در والنتاین یا سپندارمذ بتونه به معشوقش هدیه کنه. عشق های مجازی اس ام اسی وایبری با جملات سطحی و سخیف از جنس عشق نیست . و تماما سر در گمی است متاسفانه . بیایید به فریاد مفهوم واقعی عشق برسیم و حد اقل بر پیکر شهید عشق" فاتحه ای عاشقانه بخوانیم.

مهسا یکشنبه 10 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 11:46 ق.ظ

غزلک عزیز
پدر خدابیامرزم به یاد داد که هنگام دیالوگ و یا شروع به بحث با هر فردی، به هیچ فرقه و عقیده ای توهین نکنم، چرا که بحث از مسیر خودش خارج میشه. من قصد ندارم که نظر شمای عزیز را نفی یا تایید کنم، فقط سوال می کنم که ناسیونالیست بودن مگر عیب دارد. اگرچه ما اکنون در دهکده جهانی قرار داریم، ولی قبول کنیم که هر ملتی رسوم و آیین خود را دارد و با آنها زندگی می کند. من جزو افرادی هستم که به آیین های موجود باستانی در ایران احترام میذارم و به هیچ عقیده ای هم توهین نمیکنم حتی اگر با آن مخالف باشم. از شما می پرسم : آیا مگر دین زرتشت در ایران جزو ادیان رسمی این کشور نیست؟ آیا مگر از پیروان این دین در مجلس نماینده وجود ندارد؟ پس چگونه است به خود اجازه می دهیم با تحقیر از آنها یاد کنیم؟ آیا آمار منفی که به کامنت های شما داده شده، هشداری برای شما نیست تا روش خود را تغییر دهید؟ موفق و بیدار باشید

مامان اهورا جمعه 27 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 09:23 ب.ظ

چرا با ادمایی که اهل سفسطه هستند بحث میکنید من ولنتاین و رد نمیکنم تا چند سال پیش هم دراین روز جشن میگرفتم هنوزم کار آون کشیش برام قابل احترامه ولی چرا وقتی میتونیم در روز سپندارمذگان عشق زمین به موجودات عشق مرد به همسرش و ببینیم این روز و جشن نگیریم بنام همین عشق و البته از نظر من روز زن هم میشه گفت من الان چهارساله بیست و نه بهمن بر طبق بعضی تواریخ دوستام و دعوت میکنم و مثل سفره شب یلدا میچینم کیک میگیرم البته کاملا خانوادگیه مهمانیمون،من و همسرم سعی داریم این روز و به خانه های مردم ببریم سال اول فقط همسرم به من کادو داد اما دوسال اخیر همسران خونواده هایی که معمانان من بودند هم همینکارو کردن وقتی میشه به هربهانه ای دورهم بودنهای اصیل ایرانی و فراهم کنیم چرا نکنیم

مهدی دوشنبه 12 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 07:16 ب.ظ

منبع ندارید؟؟؟!!!

عشقی جمعه 16 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 08:49 ق.ظ

یه عاشق پنج‌شنبه 22 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 09:31 ب.ظ

من بانظرادمین کاملاموافقم.

ابوالفضل شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 10:45 ب.ظ

داریم به 5 اسفند نزدیک میشیم.
امیدوارم و آرزو میکنم که امسال نسبت به پارسال،عاشقای بیشتری بهم تبریک بگن تا روز سپنتای خودمون سرجاش بمونه
نه اینکه روز و واژه کاملا غربی ولنتاین جایگزین این روز باستانی ما آریائی ها بشه

به امید جا افتادن این فرهنگ زیبا و اصیل و دلنشین

فرشته یکشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 07:59 ب.ظ

سلام به همگی.
من نمیخوام بگم از ولنتاین بدم میاد
ولی خوب ما ایرانی هستیم و باید از روز عشقمون رو گرامی بداریم
اگه به عنوان یه مسلمون نمیخوایم قبول کنیم که روز ازدواج آسمانی حضرت علی و حضرت فاطمه رو قبول کنیم
لااقلش میتونیم روز باستانیه خودمونو نگه داریمو تو اون روز جشن بگیریم.
اگه جوونایی با تفکر ما بیایم روز عشقه خودمون رو جشن بگیریم مطمعن باشین میتونیم این روزوهم مثل نوروزمون جهانی کنیم با اینمه خیلی متمدن تر از جشن های مشابه غربیه
پس پیشاپیش روز سپندار مذگان بر همه ی شما مبارک.

دختر ایران دوشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 02:18 ق.ظ

سلام
پیشاپیش جشن باستانی سپندار مذگان رو به همه تبریک میگم
دوستان عزیزم روز عشق و عشق ورزی برای همه مقدسه چه تو دین اسلام و چه تو دین زردتشت چه هر دین دیگه ای، اجازه ندیم که تفاوت در دینمون ایرانی بودنمون رو از یاد ببره ما همه در درجه اول ایرانی هستیم و در درجه دوم هر یک دارای مذهب و عقیده ای شخصی، به امید روزی که اختلافات دینی و مذهبی و عقیده ای باعث جدایی و برتری جویی آدمها نشه

قاسم سه‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 08:52 ق.ظ http://tarannom-gh.blogfa.com

زنده باد روز سپندارمزگان
من ده سال پیش تو وبلاگم از سپندارمزگان مطلب گذاشتم خیلیها نمیدونستن چیه... خوشحالم گه تو این ده سال خیلی ها اگر جشن نمیگیرن حداقل میدونن که چه روزیه ...
امیدوارم چند سال دیگه این روز رو جهانی کنیم .
ولی اینو میخوام بگم در صورتی میشه جشن های و رویدادهای اصیل ایرانی رو فراگیر کنیم که حکومت هم همراهی کنه. ما تو تقویم هیچ اثری از این رویدادها نداریم . سخته ...در خلاف جهت آب حرکت کردنه...ولی نشد نداره تا خون آریایی تو رگهامونه.
ولنتاین روز عشق هست ولی نوع و ماهیتش با فرهنگ ما همخوانی نداره . به نظر من ولنتاین ضربه بزرگ به صداقت و پاکی عشق حقیقی و اصیل ایرانی هست .

سپندامزگان پیشاپیش مبارک

علیرضا پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 12:48 ق.ظ

اقا یا خانم محترم، به قدری سوال و پیشنهادت وقیحانه بود ک حوصلم نشد همشو بخونم،شما مشخصه ک عقده عشق ورزی داری، هیچ اصراری نیست ک شما سپندارمذگان قدر بدونید، چون مشخصه ک شخصیت بی هویتی دارید

پرستو پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 12:24 ب.ظ

امروز روز عشق در تاریخ ما آریایی هاست!
عاشق و چاکر سرتاسر همه ایرانی ها هستم
روز عشق مبااااارک ♥

lili پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 09:11 ب.ظ

غزلک همچین بی راه هم نمیگه... چطور اسلام ک از یه کشور دیگه اومد رو باهمه آداب و رسومش پذیرفتیم و الان کسی نمیخواد از فرهنگ و مذهب و آداب گذشته ایران جایگزین براش پیدا کنه اما یه روز قشنگ و شادی آور ک از یه فرهنگ غربی اومده مشکل داره!!!!!!!!!!!!!!!!!؟من ک خودم چنین روزی رو از هرجا باشه دوس دارم و مراسمشم دوس دارم و انجام میدم . غربیا حداقل با همه بدیشون! در پی ایجاد چنین روزهایی برای شادی هستن اما در ایران در پی پررنگ کردن عزا برای اعراب هستن و چهل روز ها ودهه هایی رو بوجود اوردن ک گریه کنند و غمگین باشن .......
ما خودمون با خودمون چند چندیم؟؟؟

اون وقت سپندارمذگان چه ربطی داره به اسلام؟؟؟؟؟ شما واقعا با خودت چند چندی؟

سمپادی جمعه 30 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 10:05 ب.ظ

نظر همه رانخودمم چون خیلی عجله داشتم اما یکی دوتا اولی را خوندم دردین وآیین ما همه روز، روز عشق همه روز،روز احترام کردن به زن هااست چون ارزش زن در دین ما خیلی بالا است خیلی. شاید هم به عقل من وشما نرسه چون دین ما هم در حدی نیست که ما بتوانیم ان به طور کامل درک کنیم پس لازم به ولنتاین یا سپندارمذگان یا... لازم نداریم.

Bnd دوشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 01:58 ق.ظ

سلام شما اگر بدونید دین زرتشت چ افتضاحی رو ب عنوان روز عشق یهودی ها رواج دادن براتون عجیب خواهد بؤد

#ادیان_باورها

سلام
متوجه نشدم اگه ممکنه توضیح بدید

آتش پنج‌شنبه 8 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 03:25 ب.ظ

من فقط روی صحبتم با غزلک هست.
واقعا متاسفم برای تو و امثال تو که عشق خارجی و خارجی بلزی کورتون کرده و فک میکنین با این طرز فکر بهتون میگن واییییی چه با کلاس وای چه متمدن.
آخه 2000سال قبل از میلاد مسیح دوست دختر یا دوست پسر معنا و مفهوم داشت که میگی ولنتاینتون به سپندارمزگان هیچ ربطی نداره؟ عقل هم خوب چیزیه،اون موقع زن و شوهر بوده دوستی یه دختر پسر وجود نداشته .
با همین شما ها وضع ایران به این حال و روز افتاده،بهتر از این هم نمیشه




درود من کاملا باهتون مخالفم غزلک نگفت که ما از غربی ها پیروی کنیم و اینم بدونید والنتاین روز عشقه نه روز دوست دختر و دوست پسر و برعکس سپندار مذگان به گونه ای میشه گفت روز زنه چون زن برای مرد چیزی نمیخره ب عنوان روز عشق اما در والینتان هرو دو برای هم میخرن من نه روز سپندار مذگان برای کسی چیزی میخرم و نه والینتان عشق نیازی به روز بخصوصی نیست و چون در ایران روز عشق وجود نداره هر وقت عشقتون کشید عشق ورزی کنید والا

مسعود دوشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 05:40 ب.ظ

مطلب خیلی کامل و مفید بود.

هادی چهارشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 12:05 ق.ظ

درود به همه دوستان اول از کسی که مطالب خوب و مفید رو نوشته تشکر میکنم دوم اینکه چه خوبه روز سپندارمذگان رو به جای روز عشق قرار بدیم وز زن و مادر و دوست عزیزی که از بیگانگان حمایت میکنی و میگی ولنتاین همچنین داستانشو خوندی ونوشتی تو گروه اول برو یه مطالعه کن ببین توی ایران ما چندتا عشق هست که به معشوقشون نرسیدن مثل فرهاد وشیرین لیلی نون بیژن ومنیژه و خیلی های دیگه میتونیم یه روزی به نام این عزیزان انتخاب کنیم و اسمشو روز عشق بذاریم نه از فرهنگ بیگانه چون عرب و غرب الگو بگیریم. پس خواهشن هر کی این مطلبو میخونه روز 5اسفند رو به مادر و همسرش ک بگه و این روز رو روز زن بدونه

..... جمعه 29 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 03:07 ب.ظ http://http:/sahargaheomid.blogsky.com/1388/11/29/post-251

به نظر من این دوستانی که می گن ولنتاین بهتر از سپندارمذگان است باید بر کمی کتاب بخوانند چون تاریخ کهن ایران خیلی قدیمی تر از تاریخ اروپایی ها است ولنتاین رو اروپایی ها از روی ایرانی ها ساختند مثلا عید نوروز مار برداشتن و اسم ان را کریسمس گذاشتند

فاطمه شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 01:14 ق.ظ http://jojomarkdar@yahoo.com

من یه مطلب خوندم که این روز الکیه و اهورامزدا خدای زرتشتیا عاشق دخترش اسپندارمذ میشه و باهم ازدواج میکنن و چندتا بچه م از این ازدواج به وجود میاد و امروزه ما این روزو روز عشق میدونیم خواستم بدونم چی راسته حرفای شما چقدر درسته؟

من چنین چیزی نشنیدم و راجع بهش اظهار نظر نمی کنم

محسن یکشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 12:41 ب.ظ

سلام . دوستان عزیز ، در پی نظری که خانم فاطمه قبل از این مطلب بنده گذاشتن باید عرض کنم که جدیدا افرادی ، با اهدافی خاص و در جهت تخریب چهره ایران باستان ، جشن ها ، افراد و هر آنچه به زمان قبل از اسلام در ایران بازمیگردد ، اقدام به انتشار مطالبی بدون هویت و مخدوش مینمایند . به عنوان مثال همین عشق خدای زرتشتیان به دخترش که از نظر هر انسانی این مطلب زشت و ناپسند است ، و یا انتشار مطالبی که چندی پیش در مورد کوروش کبیر منتشر شده بود مبنی بر دروغ بودن همه اسناد تاریخی و اظهار میداشت که اصلا کوروشی وجود نداشته است و .... اینها همه برای دلسرد کردن و جلوگیری از پیگیری های فرهنگی جوانان ماست . لطفا در برخورد با مطالب هوشمندانه تر و عاقلانه تر و با منطق بیشتری به مطلب بنگریم و گول دسیسه های دشمنان ایران را نخوریم ....
در مطلبی در بالاتر هم دوستی این مطلب را نوشته بودند :
"سلام شما اگر بدونید دین زرتشت چ افتضاحی رو ب عنوان روز عشق یهودی ها رواج دادن براتون عجیب خواهد بؤد "

این دوست حتی فرق بین آیین زرتشتی و یهود را نمیداند و حتی نمیداند که موسی پیامبر یهود است، نه زرتشت ..... با این بهتر است کمی بیشتر مطالعه کنیم و کمتر در هر موردی نظر پراکنی کنیم ....

لطفا آگاه تر باشید .....

سپندارمذگان مبارک ....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد